Brev:
Ammer mere om natten end om dagen
29. september 2009
Alder:
4 mdr.
Ammer mere om natten end om dagen
Hej Helen
Jeg har seriøst brug for hjælp… Du har hjulpet mig før, så måske du kan igen…
Min kære Bastian som er 4 mdr. d. 1/10 har vendt om på nat og dag – dog ikke i forhold til søvn men i forhold til spisning. Han bliver ammet og det har altid fungeret fint. Nu er han bare begyndt kun at ville spise om natten – op til 6 gange mellem kl. 22 og 07!!! Og han spiser virkelig igennem og bruger mig ikke bare som sut og trøst (jo måske lidt en sjælden gang…).
Har prøvet alt; sutten, op og bøvse, slå en prut, vugge osv. – det eneste der virker er amning… Og nu er jeg efterhånden ret træt… Jeg sidder nemlig op og ammer, da Bastian, hvis vi ligger ned, ligesom får mælken lidt op i næsen og snøvler og har svært ved at få luft, og så har han bare det at tænde af over. Han har nemlig vildt meget temperament og skriger - eller rettere råber meget højt og meget surt!
Han vil jo også godt spise om dagen – der kan bare sagtens gå både 4 og 5 timer imellem. Prøver jeg at lægge ham til oftere, for at hjælpe ham med at vende rytmen igen, bliver han vildt hidsig, laver flitsbue osv… Sutten vil han godt tage når han ligger ved brystet og flipper ud, bare ikke brystet…
Jeg er vildt frustreret og ked af det – oveni den enorme træthed…
Min store pige på 3 (som aldrig har brugt sut) blev kun ammet til hun var 6 mdr., havde svært ved at komme i gang med grøden og tog sin sidste ammetår da hun var 13 mdr. – at stoppe var mest hendes valg.
Så jeg kan slet ikke forlige mig med evt. at måtte droppe amningen af min søn helt eller delvist allerede nu… Jeg vil også helst vente en måneds tid endnu med grød osv., bl.a. fordi Bastian er dobbelt disponibel for allergi …
Min lille basse har aldrig været ret god til at sove. Om natten max 5 timer ad gangen (pt. nok nærmere 2!) og om dagen har han først indenfor de sidste 3 uger, fået noget der ligner en rytme, hvor han sover en lur om formiddagen og en om eftermiddagen (måske mere hvis han fx kun har sovet en kort lur på ca. en time, og han skal altid have sutten og trilles med flere gange i løbet af luren).
Men så er det også sket… Fra kl. ca. 15-16 tiden kan han ikke sove mere, måske kan jeg vugge ham eller køre en lang tur med barnevognen, og så sover han måske en halv time… Resten af aftenen er han vildt træt og ked / hidsig men hverken kan eller vil overgive sig til søvnen. Amme ham i søvn kan jeg jo ikke, da han ikke vil…
I går aftes var det hele kørt så meget af sporet, at jeg kl. halv ni måtte give ham lunkent kogt vand i en flaske for at få ro på ham. Kunne så efter små 20 ml skifte flasken ud med brystet og amme ham i søvn… Synes det er så langt ude, at han skal have en flaske vand for at falde til ro, når hans mor altid har været så god til at amme…
Tør ikke give erstatning på flaske, da jeg er meget bange for, at det vil ødelægge amningen helt… Normalt kan jeg tage ham med ind i sengen, når jeg selv skal i seng og der kan jeg så amme ham i søvn og så lægge ham over i liften – hvis altså ikke han har spist indenfor de sidste par timer, for så vil han jo ikke… Og det bliver værre og værre…
Jeg vil så gerne lære ham at falde i søvn selv, både dag og aften, og sove godt og længe, men har ikke overskuddet til det, og aner heller ikke hvordan jeg skal gribe det an…
Om formiddagen 1-1½ time efter han er stået op, kan han dog af og til godt selv lægge sig til at sove, efter jeg har puttet ham i barnevognen med hans sut og en stofble til at nusse næse med.
Det begynder desværre at ligne min datters dårlige vaner alt for meget; hun brugte mig som sut mange gange i løbet af natten (ville dog godt spise om dagen også) og sov i min seng til hun var knap et år, og hun var afhængig af at blive ammet eller trillet i søvn i barnevognen… Alle de ting jeg havde svoret ikke skulle gentage sig, men hvordan undgår jeg det nu…?
Det skal lige siges, at Bastian desværre altid har haft problemer med sin mave – er dårlig til at bøvse og får så meget luft i klemme osv… Tit er det også det, der forstyrre hans søvn, tror jeg… Både Mylicon og cyklen med ben osv. er afprøvet uden resultat.
Som helt lille havde han aff. 6-8 gange dgl. Det er den sidste måneds tid reduceret til max 2 gange ugentligt (dog ikke hård mave!) og den sidste uge igen mindst en gang dgl. Hvordan kan det være at det svinger sådan???
Det blev vist en meget lang og forvirrende smørre… Håber du kan finde rundt i det, og har nogle gode råd til mig.
Med venlig hilsen
Christina