Svar: Modermælkserstatning eller sødmælk
29. maj 2004
Alder:
12 mdr.
Hej Majbrit
Når din søn bliver et år, behøver du ikke give jerntilskud længere, da man regner med at han så spiser så varieret at han får sit behov dækket igennem kosten. Det kan dog være en god idé at give han en mulitvitamin tyggetablet dagligt, som du i begyndelsen knækker over i kvarte, så han bedre kan tage dem.
Fra et års alderen er hans behov for mælk/mælkeprodukter ca 500 ml dagligt, dvs mælk incl. yoghurt, ost mv. Hvorvidt det skal være sødmælk eller letmælk afhænger af, hvor stor han er. Hvis han hører til de små og spinkle drenge, så er det en god idé at fortsætte med sødmælk, men hvis han hører til de store og 'robuste', så vil det være fint at du giver ham letmælk. Indholdsmæssigt er der kun fedtmængden til forskel.
Nogle børn har behov for en natflaske, selv om de er blevet et år, simpelthen fordi det indgår som en del af putteritualet. Men i princippet er der ikke grund til at give ham flaske fordi han kan få sit mælkebehov stillet af en kop i løbet af dagen. Derfor kan han tilbyde vand, når han skal sove, hvilket også vil være bedre for hans tænder.
Hvis du foretrækker flasken lidt endnu, så kan han i den alder godt få sødmælk i flasken i stedet for modermælkserstatning. Dog i relativt små mængder, så det daglige behov ikke overstiger de 500 ml.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske