Svar: Hun vil ikke sove om dagen
30. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Mathilde
Det er altid en god idé at få tjekket ørerne, hvis man er i tvivl om hvorvidt barnet har ondt eller ej ... Du kan ringe direkte til en øre-næse-halslæge og bestille tid, det kræver ikke henvisning fra egen læge.
MEN, når det er sagt, så lyder det som om at Josefine faktisk sover meget godt. Du fortæller at hun sover ca 12 timer om natten naturligt afbrudt af amning og det betyder at hun vil sove kortere lure om dagen.
Samlet set har hun behov for 3 lure dagligt og jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil dagslurene naturligt være. Samlet set bør hendes døgnsøvn i gennemsnit være ca 15 timer og det betyder at, hvis hun skal sove 3 lure dagligt, så vil de 3 lure ikke vare mere end 1 time hver eller måske vil hun sove 2 kortere lure og så en lidt længere lur.
Jeg sender dig her en plan for dagen, så du kan se hvordan den kan se ud og hvad du kan forvente :)
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur, sover måske 1 time
Frokost 11.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30, sover her måske 1½ time
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover sin 3. lur som måske kun varer ½ time, hvis hun har sovet 1½ times middagslur ...
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne
Midt nat 03: Ammes igen mere eller mindre i søvne. De fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat.
Så som du kan se, så lyder det altså som om at din datter får den mængde søvn hun har behov for og at det er helt naturligt for hendes alder og udvikling at sove 3 lidt kortere lure i løbet af dagen ... :)
Jeg håber du hermed har fået et overblik og lidt idé om, hvad du kan forvente og hvordan tingene hænger sammen :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske