Brev:
Vil ikke have overgangskost
22. maj 2004
Alder:
9 mdr.
Vil ikke have overgangskost
Hej
Vores datter er knap ni måneder gammel og vi har siden hun var omkring 4 ½ måned arbejdet med overgangskosten.
I starten fik hun diverse grødtyper suppleret med mme og vælling til natten. Det gik også nogenlunde, hun har aldrig spist ret meget ad gangen, hvis man sammenligner med andre børn vi kender.
De sidste par måneder har været ret trælse, når det kom til måltiderne. Vi forsøger at spise sammen med hende, men ofte vil hun kun have 4-5 teskefulde, eller fx 4-5 rugbrødshapser før hun bliver tvær og ikke vil spise mere. Vi har forsøgt med alverdens forskellige slags mad, brød, grød, grønsager, kød, fisk, i stykker eller most. Men ofte er mønstret det samme - hun spiser lidt, men vil så ikke have mere. Tit giver vi hende en flaske mme efter måltidet - for noget skal hun jo have at spise!
Vi synes bare at perioden med tilvænning fortsætter i en uendelighed og det giver også en dårlig stemning ved middagsbordet, når hun næsten altid bliver utilfreds.
Vi tilbyder hende noget at spise ca. 6 gange dagligt. En typisk dag kan være, øllebrød og flaske til morgen, flaske om formiddagen, brødhapser eller grød til middag, yoghurt med frugtmos eftermiddag og kartoffelstykker og grøntsager, kød eller grød til aften, evt. frugt til dessert. Hvor hun smager på det, men ikke spiser ret meget af hver ret. og så en flaske vælling inden sengetid.
Hun sover godt om natten, for det meste ca. 12. timer. Og hun virker også glad og oplagt om dagen, sprudler af energi og meget glad, livlig og nysgerrig (også ifølge vores sundhedsplejerske).
Hun vejer 8 kg - og har aldrig været en "sværvægter". Jeg er bare bekymret for om hun får nok at spise, hun bruger jo mere energi nu, hvor hun bevæger sig mere rundt.
Er det forkert at vi giver hende flaske efter et mislykket måltid? Burde vi tage en "kold tyrker", hvor hun skal lære at det er skemaden eller ingenting?
Det er efterhånden svært at holde motivationen, når der ikke rigtig er bedring/udvikling i sigte.
Hun skal starte i vuggestue d. 1. juni - her tænker jeg også på om hun så får noget at spise i løbet af dagen...
Man kan ikke undgå at tænke, hvad har vi mon gjort forkert i forløbet. Vi har til tider forsøgt at presse hende til at spise, sikkert en dårlig ide, men man bliver frustreret efter 4 måneder med forsøg... Vi ved at en god stemning er vigtig og det prøver vi skam også i hærdigt på at vise hende.
Nogle gange virker det som om hun slet ikke vil åbne munden, når vi nærmer os med noget mad - mistroisk på forhånd? Kan miljøforandringen i vuggestuen måske løsne op? Eller er det noget vi selv skal klare inden?
Håber du kan give et par gode råd, til hvordan vi kan få vendt den trælse stemning. Ved hun at flasken kommer, hvis hun bare siger nej, og burde den naturlige nysgerrighed ikke give hende lysten til at spise mad som vores? Vi prøver tit at give hende noget at vores mad, men det virker ikke bedre.
Egentlig håber jeg vel bare på at du kan berolige os med at nogle børn reagerer på denne måde og at det nok skal blive bedre med tiden.... Eller skal dette virkelig være fundamentet for hendes spisevaner gennem barndommen?
Mange hilsner fra en bekymret og utålmodig mor.