Svar: Faste sove- og spise rutiner
30. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
Det er meget naturligt at jeres dreng stadig sover varieret, så dagene kan flytte sig mere flere timers interval. Det bliver ofte bedre i takt med at han begynder med skemad, fordi netop maden serveres på nogenlunde samme tidspunkt hver dag og han begynder at vågne op, fordi han også mærker et behov for mad osv.
Som udgangspunkt så fungerer hverdagen jo rigtig godt for jeres dreng. Han trives fint med at sove længe nogle dage og har ingen problemer med at sove på forskellige tidspunkter døgnet igennem ... Men det fungerer ikke for jer og det er som udgangspunkt naturligvis vigtigt at hele familien kan hænge sammen, at hverdagen fungerer.
Her kan det, som du også er inde på, være en rigtig god idé at starte dagen i nogenlunde god tid. Simpelthen fordi det er med til at skabe mere rytme i dagligdagen, hvis man ligesom kommer op om morgenen, kommer igang, får mad osv. og det bliver naturligt at trille en tur om formiddagen, kører op for at handle osv. og hverdagen hænger på den måde bedre sammen. Hvis morgerne trækker ud, hvis han sover meget længe, så vil lurene naturligt også ligge senere og senere dag for dag - igen uden betydning for ham, men for jer kan det være rart at have lidt friaftener, hvor I er sikre på at han sover i nogenlunde tid osv.
Man kan og må godt påvirke barnets rytme, så det kommer til at passe ind i familiens behov. Så det er helt okay at du prøver at vække ham om morgenen, så dagen f.eks. starter senest kl. 7.30-8 og ikke først kl. 9. Du kan vække ham stille og roligt, evt. ved at give ham brystet at vågne med, da det lyder som om at han nogle dage er glad for dette, putte lidt med ham i din seng, tale stille til ham osv. så han får lov til at vågne op på en blid og rar måde. Det kan gøre det lettere for dig at få ham puttet til en formiddagslur i nogenlunde tid, så det netop bliver en formiddagslur :)
Andre familier har måske et ønske om at barnet skal sove længe om morgenen og nyder at have de lange aftener, hvor barnet er vågen og aktiv og det er også helt fint - det er her jeg mener at man som forældre godt kan være med til at påvirke barnets rytme, så det passer til familien og den hverdag man ønsker.
Rutinerne kommer stille og roligt i takt med mere og mere introduktion af skemad osv. og det tager normalt ikke lang tid at ændre eller indføre rutiner - vi taler dage til uger - ikke måneder ...
Så prøv at starte dagen på et tidspunkt som både giver ham mulighed for at komme op og igang og samtidig også giver dig lidt ro og overblik fordi lurene på den måde lettere bliver sat i system.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng, står op 7.30-8 og vækkes stille og roligt, evt med en lille amning mere for at vågne
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: En lille smule grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor sent eller hvor længe han har sovet formiddagslur.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover sin 3. lur
Aften 18-18.30: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Igen afhænger tidspunktet af hvor sent og hvor længe han har sovet 3. lur
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne.
Nat 03: Mange børn har fortsat i denne alder behov for mælk midt nat, hvis han ikke har er det helt okay.
Så grønt lys for at stå op og lade dagen starte, når det virker passende. De dage, hvor han vågner kl. 7, så ammes han er og vækkes så stille og roligt i forbindelse med amning. De dage hvor han vågner kl. 06, ammes han og sover så videre i din seng og så vurderer du om han skal vækkes med lidt mere amning for at vågne til samme tid som normalt. Du kan evt. vælge at stige ud af sengen og amme ham i stuen, så er I allerede oppe ...
Jeg håber at mine tanker og plan for dagen hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske