Brev:
Kræsen dreng - 20 mdr.
3. oktober 2009
Alder:
20 mdr.
Kræsen dreng - 20 mdr.
Hej Helen.
Jeg har virkelig brug for noget hjælp, hvad angår min søn på 20 mdr. Vores problem er at han er vildt kræsen og spiser stort set intet, og jeg synes det bliver værre og værre.
Vi mener det hele startede en månedes tid efter han startede i vuggestue (det gjorde han da han var 11 mdr) hvor han løb ind i en længere sygeperiode, der også gjorde han fik dræn i ørene. Hans madproblem er så stille og roligt blevet værre og værre. Han spiser en fin potion havregryn med mælk om morgen, så hans morgenmad er okay. Han spiser så lidt frugt om formiddagen i vuggesuen, han er egentlig glad nok for frugt.
Til frokost spiser han mellem 4 og 6 halve stykker rugbrød, men med nutella og figenpålæg, han spiser ikke noget hvis der kommer andet på. Resten af dagen spsier han stort set intet medmindre det er frugt og nogen gange lidt brød. Vi kan simpelthen ikke få mad i ham, sådan har det stået på de sidste par måneder hvor han stort set ikke har fået noget ordenligt måltid efter frokost.
Vi ved godt at han har en sød tand, men vi gør virklig alt for at få han til at spise noget andet. Vi ved også godt at hans frokost er helt forkert men ellers får han bare ingen mad. Han er vildt stædig, og det hjælper ikke noget hvis vi sp siger at han ikke får noget andet.
Vi har snakket med vores egen sundhedsplejerske, læge og pædadogerne i vuggestuen, og vi har prøvet alt verdens ting, men intet hjælper. Til vores aftensmad gør vi ellers alt for at maden ser spændende ud, forskellige farver, varmt eller koldt, store stykker, små stykker, rå eller kogte grønsager, men det vækker ingen interesse. Og det er ikke noget med at vi, mor og far, sidder og tvinger maden i ham eller er fokuseret på maden tvæertimod, vi er faktisk rimelig afslappet. Men jeg kan mærke på mig selv, at jeg synes det begynder at blive et problem at han ikke vil have noget mad.
Han er ellers en glad og tilfreds dreng og vægt og højde er som den skal være. Men vi kan sagtens mærke på ham, at han ofte er sulten. Når det bliver helt slemt bliver vi nød til at give ham havregryn, som han så også spiser.
Men hvad stiller vi lige op med vores problem?? Jeg tror egentlig ikke du kan komme med nogen foreslag, som vi ikke har prøvet, men har du før oplevet nogen med samme problem? Ved du om man kan henvende sig til nogen som kan hjælpe os??? Eller er det virkelig os som bekymre os for meget???
Mange hilsner
den meget fortvivlet mor.