Svar: Gode kostvaner - hvordan?
29. maj 2004
Alder:
8 år
Kære Sanne Fandrup
Sund mad indeholder meget af de kulhydratrige fødevarer: Brød, frugt, grøntsager, kartofler, ris og pasta - og mindre af de madvarer, der giver meget fedt: Bl.a. mælk, ost, kød, smør og olie.
Børn og unge bør spise 3 måltider og 2-3 mellemmåltider om dagen. Det er altid vigtigt at starte dagen med en god morgenmad, som f.eks. kan være en portion havregryn eller yoghurt med drys/mysli. Nogle børn har ikke den store appetit om morgenen og derfor er det en god idé at give lidt formiddagsmad med i børnehave og skole,
Også om eftermiddagen har børn behov for et mellemmåltid, som f.eks. kan fx være 1/2 bolle med magert pålæg og lidt frugt. Det kan også være en lille skål A 38 med rugbrødsdrys og frugt eller et fad med udskåret frugt og grønsager. Det skal naturligvis tilpasses efter om barnet skal spise det hjemme eller i institution.
De mange og små hyppige måltider gør at barnets blodsukker ikke falder. Når blodsukkeret falder, så er det at man får trang til slik og søde sager, som hurtigt kan få sukkeret til at stige igen.
Børn i dine børs alder bør spise 400 g frugt og grønt om dagen og 'den søde tand' bør dækkes af frisk frugt i stedet for slik. Det er mit indtryk at hvis man dagligt lavet en frugttallerken til børnene, hvor der er et udvalt af forskellig frug og frugten er skåret i skiver osv, så den er let at gå til, så spsier børnene og trangen til det søde bliver dækket på denne måde.
Børn bør have frisk frugt og grønt med i madpakken hver dag, eller have en decideret frugtpose/bøtte, som de kan tage af, når
de har behov for et mellemmåltid. På mange skoler er der også indlagt et 'frugtfrikvarter'. Et tilbehør til rugbrødsmaden bør være grønt, det kan være cherrytomater, gulerod-, peberfrugt- og agurkestave som ofte vil blive spist hurtigt.
For børn i din alder bør brugen af fedt begrænses. Det gælder både i kødprodukter og mejeriprodukter. Væn dig derfor til at læse på varedeklarationerne, når du skal vælge pålæg til madpakken og også når du vælger hvad der skal være i køleskabet.
Det kan være en god idé at lave en 'slikdag' f.eks fredag, hvor børnene ofte gerne vil se disneysjov i fjernsynet. Ugens øvrige dage er uden slik, kager og sodavand. Det bedste til at slukke tørsten er vand, men skal der engang imellem være lidt sødt at drikke, så vælg en saftevand uden stort indhold af sukker og kunstige sødemidler, eller giv ungerne et glas juice.
Du kan læse mere om kost til børn på hjemmesiden altomkost.dk.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske