Svar: Ny døgnrytme
3. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 10 måneders alderen fortsat have behov for at sove to lure dagligt og det lyder også som om at jeres dreng har behov for sine lure - eftermiddagsluren ligger bare meget sent ...
Sammenlagt vil de fleste børn i denne alder sove 2½ time om dagen og 11-11½ time om natten. Jeres dreng sover lige nu helt relevant i forhold til dette, men hvor formiddagsluren er en meget lang lur. Mit forslag er derfor at I afkorter formiddagsluren, altså vækker ham så han ikke sover så længe der og derfor naturligt vil kunne sove en lidt længere middagslur og bedre falde i søvn.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Flaske 200-250 ml
Formiddag 9.30. Grød, suppleres med frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur kl. 10 og sover her max 1 time.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med ost, pasta, grøntsager, frikadeller osv som nu.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30-14, forsøg at trappe denne flaske ud stille og roligt, så den tilsidst helt kan undværes. Sover 1½ time.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften 18.30: Aftensmad som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags osv. Vand af kop.
Flaske 200-250 ml og puttes til natten ca 19.30-20 Sover igennem som nu.
Som I kan se af denne plan, så skal han ned på 2 flasker dagligt og ligge på ca 400ml ialt - det sikrer ham jernbehovet indtil 1 års alderen. Det vil være fint at bibeholde flasken om morgenen, fordi han naturligt må have brug for væske, når han har sovet så mange timer uden at få noget ... Flasken inden sengetid er normalt den sidste flaske der ryger og morgenflasken, vil naturligt i 1 års alderen kunne erstattes af morgengrød og flasken om aftenen af en kop mælk.
Som I kan se anbefaler jeg at I skruer mængden af middagsflasken ned stille og roligt, så han tilsidst helt kan undvære at få den.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske