Svar: Føler sig utryg i sin seng
3. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Det lyder som om at I begge to lige nu har brug for at Medine bare falder i søvn ved brystet i din seng og spørgsmålet er om ikke du skal sige til dig selv, at sådan er det lige i en periode og så træne søvnvaner når du atter føler dig parat. Der er jo ingen idé i at gøre noget som føles forkert ...
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne koble Medines seng sammen med din, fjerne tremmesiden og sætte sengen fast med din side af dobbeltsengen. På den måde vil du efter at have ammet hende, kunne trille hende over i hendes egen seng og du vil stadig om natten kunne berolige hende med din hånd og dine kærtegn. Hun vil altså kunne få din nærhed og stille og roligt lære at sove videre uden hele tiden at få brystet.
Hun skal jo ikke have bryst om natten - det er vigtigt at du får dette trappet ned. Det kan sagtens være derfor at hun ikke spiser særlig meget - hun er jo fyldt godt op med mælk ...
Så ved at putte hende i egen seng, men koblet sammen med din egen seng, så får du både give hende trygheden og nærheden, men får samtidig også gjort hende tryg ved hendes egen seng og får vænnet hende til at det er der hun sover :)
Når hun søger brystet om natten, så må du forsøge at lulle hende til ro uden - det er vigtigt at hun ikke tilbydes brystet hele tiden og hvis det er svært for dig, så må far evt. tage over. Han kan putte med hende, give hende al den tryghed hun behøver men han dufter ikke af mælk og kan af gode grunde ikke amme og derfor kan det være lettere for ham at få hende til at sove om natten. Måske skal du flytte ud af soveværelset 3 nætter - det er ofte hvad det kræver at få barnet vendt fra ...
Hendes dræn, tandfrembrud osv. gør det naturligt ikke lettere for hende at sove, ingen kan sove, når de har smerter og har man smerter fra både ører og tænder så er der dømt mislykket nattesøvn ... Det er også derfor jeg siger, at du lige nu må prøve at indstille dig på at hun skal have lidt tid - MEN, samtidig skal du dog også forsøge at holde fast i nogle vaner der kan fungere fremover. Så mit forslag lyder altså at du lige nu lægger dig med hende og ammer hende i søvn, som du fornemmer virker og som det lyder som om at du har det fint med - det føles rigtigt. Og så skal hun altså sove i sin egen seng, men den skal kobles til din, så hun stadig får din nærhed men ligger for sig selv.
Med hensyn til grød, så lyder det som om at du skal prøve at blande hjemmelavet grød med købegrød for at få hende til at spise lidt mere. Du kan meget fint lave havregrød til hende og blande med den købte grød. Især havregrød, øllebrød og flerkornsgrød er gode grødtyper til børn i 7 måneders alderen.
Havregrød kan du lave meget let i mikroovnen ved at tage en lille smule havregryn i en lille dyb tallerken eller skål. Hæld vand over, så grynene lige er dækket og giv det 2 minutter i mikrobølgeovnen (så du kan se at det koger godt op), tag skålen ud, tilsæt en tsk. fedtstof og rør det sammen. Tilsæt mælk (mm, mme (eller sødmælk max ½ dl)) og rør rundt til konsistensen er passende.
Du kan også lave grød i en gryde, f.eks. flerkornsgrød:
1 spsk. havregryn
1 spsk. hirseflager
1 spsk. rugmel
2 dl. koldt vand
1 tsk fedtstof, ½ dl mme, mme eller sødmælk
Gryn og flager kommes i en lille gryden sammen med vandet og koges op under piskning. Koger i 2-3 minutter ved svag varme, stadig under piskning.
Sluk for grøden, tilsæt fedtstof og mælk og grøden er klar til servering.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden - det kan være appelsinbåde, stykker af fersken, blomme eller melon. Vand af kop.
Formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt brødskorper, agurk eller lignende at sidde med, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, suppleres med lidt frugtstykker i hånden som om formiddagen, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende. Også gerne kogte blomkål eller broccolistykker, en kartoffelbåd eller hvad I andre nu får som hun fint kan spise, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter i sin egen seng til næste morgen tidlig - beroliges og betrygges uden at få bryst.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske