Svar: Vil lige pludselig ikke spise skemad?
4. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Hej
Det er altid svært at vide, hvad der ligepræcis spiller ind, når børn pludselig ikke spiser - hos jer lyder det som om at din dreng lige nu gennemgår en fase, hvor han søger dig (og også brystet) lidt mere og har brug for ekstra tryghed. Det er naturligvis dejligt og helt fint, men det er stadig vigtigt at han også spiser og at du er bevidst om at mælken ikke må udgøre så stor en del af hans indtag, at han mister appetitten og lyst til anden og mere sufficient mad ...
4 amninger dagligt er meget passende for hans alder og en plan for dagen til en dreng, der gerne vil have mad med mere bid i kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden - det kan være appelsinbåde, stykker af fersken, blomme eller melon. Vand af kop. Hvis du oplever at han gerne vil tygge mere, så må du gerne give ham små stykker af en bolle her, det er helt fint.
Formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt brødskorper, agurk eller lignende at sidde med, vand af kop. Igen må du gerne suppleres med små rugbrødshapsere med forskellligt smørtbart pålæg, meget gerne fiskepålæg, hvis du fornemmer at han gerne vil dette
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, suppleres med lidt frugtstykker i hånden som om formiddagen, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende. Også gerne kogte blomkål eller broccolistykker, en kartoffelbåd eller hvad I andre nu får som han fint kan spise, vand af kop, små stykker frikadelle, små stykker farsbrød, lidt kødsovs, ris med lidt mild karrysovs osv. Udgangspunktet er jeres mad og maden må meget gerne smage af noget.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter i sin egen seng til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Det sker at børn løber lidt træt i skemaden, hvis de får meget af den samme mad hver dag og netop med den alder din dreng har nu, så er det vigtigt at han spiser så varieret som muligt. Derfor skal han have mange små måltider dagen igennem og mælkeindtaget skal holdes lidt nede netop for at skabe god appetit.
Det sker naturligvis også at børn på grund af øreproblemer, tandfrembrud eller lignende i en periode mister lysten til at spise og søger brystet og trygheden ekstra og det er naturligvis helt okay - men det er vigtigt at maden og indtaget af mad ikke går i stå. Hvis du skønner at din dreng har brug for en pause i 2-3 dage så er det helt fint, men så skal han også igang igen og mælkeindtaget skrues ned.
Det er vigtigt at fokusere på masser af smags- og synsmæssig stimulation og det er fint at du giver ham både mad i stykker og mos, som det også fremgår af planen. Du skal ikke fokusere så meget på mængden af mad, men mere at han spiser og at han fortsat forbinder det at spise med noget rart. Det er også vigtigt at holde fast i rutinerne omkring det at spise, at han spiser til nogenlunde samme tidspunkt, at han sidder i sin stol osv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående plan og tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske