Brev:
Urolig og afbrudt søvn
4. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Urolig og afbrudt søvn
Kære Helen,
Jeg har en dejlig søn på 4 ½ måned. Vi havde en meget hård fødsel og en hård start i det hele taget. Han blev taget med sugekop og havde de første dage meget ondt.
Han har hele tiden været et meget grædende barn og jeg har kæmpet en kamp for at blive taget alvorligt og få ham undersøgt. Jeg kunne ikke tro, at et lille barn skulle have så ondt som jeg kunne se han havde. Endelig blev vi sendt til børnelæge og hun kunne høre på det jeg fortalte og på hans rallende vejrtrækning, at det er reflux der generer ham. Han får nu nexium og det virker så langt, at han ikke græder så meget som før.
MEN han sover stadig dårligt. Derfor håber jeg du kan hjælpe med et par gode råd!
I sine vågne timer er han for det meste en glad og meget aktiv dreng. Han vokser heldigvis som han skal og udvikler sig fint. Men hans søvn er ikke god. Han vågner før han er udhvilet både om dagen og om natten. Det betyder at han altid er lidt småtræt og pirrelig. Om dagen kan han vågne 5-10 gange i løbet af en lur. Han græder, jeg prøver at give sut, trille mv. men ender for det meste med at tage ham på armen og vugge ham lidt, han falder til ro og kan lægges igen.
Om aftenen er det det samme de første par timer. Han er meget motorisk urolig, kaster hovedet fra side til side, gnider øjne og næse, basker med armene, grynter og vågner så op og klynker eller græder. Efter et par timer plejer han endelig at finde ro og falde i dyb søvn.
Men det er ikke nok med det! Sidst på natten begynder uroen igen på samme måde og han får først fred når han laver i bleen. Det sker typisk ved 5-6 tiden og så snorksover vi begge efter en hård nat til han vågner kl 7.
Jeg ammer ham fuldt ud. Mine bryster er ikke spændte mellem amningerne som i begyndelsen, men jeg fornemmer han får nok mælk alligevel. Han virker tilfreds efter at have spist. Han har afføring 3-5 gange i døgnet, mest om natten. Jeg prøver at aktivere ham. Vi ruller på gulvet og laver gymnastik med benene og han kommer i bad hver aften. Jeg har hævet hans hovedgærde, vi har fast putteritual osv.
Jeg forsøger så godt jeg kan at have en fast dagsrytme. Kl ca 7 står vi op. Han bliver ammet ca kl 8 og lagt til lur ca 8.30-10. Han spiser igen ca 11 og får en lille tår inden han skal sove 13.30-15.30. Han spiser igen ca 17 hvorefter han tager en kort lur på ca 30 min. Kl. 19.30 får han bryst igen inden han lægges til natten. Om natten spiser han 2 gange og får for det meste en lille tår i de tidlige morgentimer også.
Kan du ud fra det jeg skriver hjælpe? Hvad kan grunden være til hans urolige og afbrudte søvn og hvad kan jeg gøre?. Og kan du fortælle om det er almindeligt, at det koster så megen kamp hver gang han skal af med afføring.
Håbefulde hilsner
Nielsine