Svar: Urolig og afbrudt søvn
4. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Nielsine
Tillykke med den lille dreng og velkommen til ... :)
Jeg kan godt høre at I har haft en hård start på livet og hvor er det godt at du som nybagt mor har været i stand til at lytte til dit hjerte og holde fast i din bekymring og det du så - at din dreng havde ondt! Det er godt at han nu er sat i behandling og at du mærker at det hjælper.
Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang. Når maden eller mavesyren står og kører op og ned i svælget og i spiserøret på barnet, så gør det ondt. Derfor vil børn med refluks ofte sove uroligt, netop fordi det at ligge fladt ned er ubehageligt og gør direkte ondt.
Derfor er det bedste man kan gøre, så vidt muligt at holde barnet oprejst og det er super godt at du er opmærksom på at hans hovedgærde skal eleveres - måske endda lidt mere end du har gjort indtil nu? Han er for lille til at ligge med en hovedpude, men du kan komme en lille pude eller et lille sammenrullet tæppe ind under hans madras i hovedenden for at løfte ham lidt mere op, når han skal sove.
Det er sandsynligvis også derfor at du oplever at han sover uroligt barnevognen og at det hjælper og at han finder mere ro, når du tager ham op og han er i din favn, sover op af din brystkasse. Der ligger både det rent fysiologiske i det at ligge oprejst og så naturligvis også det trygge og beroligende i at være dig nær, netop når man har det lidt skidt ...
Rytmen du beskriver lyder faktisk meget passende for hans alder, han bliver ammet fuldt og det lyder som om at du har fint med mælk til ham. Han sover 3 lure dagligt af passende varighed osv. Det lyder som om at tiden er nødt til at arbejde lidt for jer ...
Man kan overveje om du evt. skulle begynde med lidt skemad, for at se om det kan stabilisere lidt i hans mave, gøre at det ikke står og kører så let op og ned i spiserøret. Det vil ofte være sådan, at børn med refluks får en bedring, når de begynder med fastere føde, fordi det ligger lidt tungere i maven. Så det er en mulighed, også nu hvor han er blevet fire måneder. Men han skal jo også være parat på andre punkter og vise interesse for skeen.
Du kunne evt. forsøge med lidt risgrød eller lignende kl. 11 og så følg efter med en god amning inden han så puttes til middagslur kl. 13.30 ... Hvis det virker og han tydeligt sover bedre middagslur, så er det der problemet ligger og så er du så meget klogere ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske