Svar: Opvågning om natten
5. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Ditte
Det lyder helt normalt for alderen, at Sicilia vågner op om natten og tydeligt er motorisk urolig, græder og ikke vil ligge ned. Det hænger sammen med at hun lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt.
For det første har hun svært ved at holde sig fysisk i ro lang tid af gangen, hun har brug for at være meget i bevægelse og hun ligger derfor ikke stille om natten, men karter rundt, kommer op i kravlestilling, slår hovedet ind i sengekanten osv. og hun gør det mere eller mindre i søvne.
Hendes opmærksomhed på verden er stor, hun suger indtryk til sig og forstår efterhånden rigtig meget - også af det talte ord. Hun forstår mange flere ord og ting du siger til hende, end du sikkert forventer - hendes hjerne kører på højtryk. Derfor drømmer hun også rigtig meget i øjeblikket, alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten og når hun vågner med gråd, så er det sandsynligvis på grund af en drøm. Det er her helt fint at du forsøger at lulle hende til ro igen, evt. med en tår vand og ser om du kan få ro på hende.
Da det lige præcis er kl. 03/04 hun vågner, så kan det dog også hænge sammen med hvornår hun sover om dagen - sover hun sen middagslur, så hun ofte sover mellem 03-04 så kan dette faktisk også spille ind, det kan derfor godt nogle gange hjælpe at ændre lidt på hele dagsrytmen, så hun sover lidt tidligere i løbet af dagen. Men sover hun middagslur, hvor hun vågner inden kl. 15-16 så er det udvikling der spiller ind.
Det lyder som om at tiden skal arbejde lidt for jer, det påvirker hende naturligvis også at du ikke er så mobil og ikke kan være omkring hende som tidligere fordi du er blevet opereret i knæet - men det bliver jo også bedre efterhånden.
Rigtig dejligt at høre at jeres ferie gik godt!
Ha en rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske