Brev:
Kost og natlige opvågninger
5. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kost og natlige opvågninger
Hej.
Vil starte som mange andre med at sige tusind tak for en fantastisk brevkasse, jeg har brugt den meget. Er samtidig meget interesseret i opdragelse og udvikling, synes det er utrolig spændende.
Jeg er 25 og mor til 2 dejlige børn, Elias på 20 måneder og Alberte på 6 måneder. Det er to meget glade børn, der skal ikke meget til at gøre dem tilfredse :)
Alberte har jeg ammet fuldt ud til hun var 1,5 måned, fik så svamp i brystet, så begyndte på flaske og hun har lige siden sovet igennem. Elias har aldrig brugt sut, så der har vi måtte bruge andre metoder når han var ked af det. Det er gået rigtig fint, men da vi så fik Alberte, ville jeg gerne, at hun tog sut, det er trods alt lidt nemmere i nogle situationer.
Hendes rytme ser nogenlunde sådan ud:
Vågner kl. 7
Havregrød kl. 7.30
Sover fra 9-11 får tilbudt flasken inden, tager indimellem 100ml.
Ris/majs Grød kl. 12 med mos
Sover 13.30- 15.
Flaske 15.30 (180ml)
Det er sjælden jeg kan få hende til at sove kl. 17, men hun virker heller ikke træt.
Kl. 18 Kartoffelmos
Kl. 19.30 flakse 180ml og puttes.
(kl. 03 flaske)
Har set en del på de dagsrytmer du anbefaler de andre mødre der skriver herinde, men synes slet ikke Alberte spiser så meget. Hun blev født tre dage over termin, hun vejer nu ca. 9kg og måler 71 cm, så hun mangler bestemt ikke noget, gode kinder og lår :)
Når du skriver ”flaske” i dine dagsrytmer, hvor stor mængde er det så?
Mit spørgsmål kommer her:
Hun er den sidste uge begyndt at vågne MANGE gange om natten. Det er især den første del af natten frem til kl. 03, da kan jeg godt give hende sutten 10-12 gange, og i perioder hver 15min. Puha det er altså hårdt, når man er vant til kun at skulle derind én gang og give sutten. Hun får nu også flaske en enkelt gang midt på natten (omkring kl. 3), det er helt fint, det er mere de 10 opvågninger der går mig på.
Har læst, at børn kan vænne sig så meget til at bruge sutten, at når de taber den, vågner de. Kan det virkelig komme så sent. Hun har jo sovet fint om natten frem til 5,5 måned. Hvad kan jeg gøre?
Hendes opvågninger kommer meget pludseligt med skrig og når jeg kommer derind ligger hun stadig med lukkede øjne. De første to timer efter hun er kommet i seng, er hun vågen mange gange. Jeg tager hende nogle gange op, hun putter ind til mig med sutten og sover videre. Andre gange får hun bare sutten, jeg nusser hende på kinden og hun sover videre.
Det er ikke noget problem om dagen, hun sover 2 timer i barnevognen uden problemer.
Ved ikke helt hvad det kan være, hun er lidt forkølet nu, så det kan selvfølgelig også påvirke hende lidt, men synes det startede før hun blev forkølet.
Jeg begyndte for 7 dage siden at give tredje måltid grød, derefter synes jeg ikke hun har drukket så meget MM, kan det passe at nogle børn så ikke rigtig gider det mere når de får grød/mos?
Hvad kan jeg ellers give hende at tykke på? Agurker? Brød? Æbler?
Selvom det ikke er længe siden Elias var den alder, kan jeg slet ikke huske det. Skræmmende :)
Håber du kan hjælpe mig lidt på vej men mine nætter??
Kærligst Camilla