Svar: Kost og natlige opvågninger
5. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Din plan for dagen ser umiddelbart fin ud, men nu hvor din datter er blevet 6 måneder, vil det være super godt, at du begynder at variere hendes mad lidt mere. Hun skal have flere forskellige typer grød (havregrød, øllebrød og flerkornsgrød), hun skal have grøntsagsmos af mange slags grøntsager og maden skal mere og mere tage udgangspunkt i jeres mad og så skal hun til at have lidt mad i hånden, som hun kan gumle lidt på.
Du har ret i at jo mere mad hun spiser om dagen, jo mere vil det tage pladsen op for flaskerne, hvorfor hun om dagen vil drikke mindre og mindre mælk. Men hendes behov for mælk er fortsat stort og det er en stor pige du har dig, så du skal regne med at hun ved siden af sit behov for skemad har behov for mellem 800-900ml mælk - måske endda mere ... Hendes væskebehov dækkes naturligvis også af vand af kop, som hun skal have hver gang hun spiser og så får hun naturligvis også mælk via maden du giver hende.
Hvor store flasker hun skal drikke afhænger helt af hvordan hun spiser. Nogle børn klarer sig i 6 måneders alderen fint med 4 flasker i døgnet fordi de drikker min 200ml i hver flaske, andre børn skal have 6 flasker i døgnet for at nå op på deres behov.
Generelt gælder at det er en god idé at holde fast i flaskerne på ydertidspunkterne - det er især flaske tidlig morgen, aften og sen aften (midnat) fordi barnet får en stor del mælk der og samtidig giver det plads til mere rigtig mad i løbet af dagen. At sove igennem i denne alder er altså at sove fra midnat til næste morgen tidlig = 5-7 timer uden mælk.
Din datter sover fra 20 til 03 altså faktisk 7 timer uden mælk. Men hun vågner flere gange om aftenen og mit forslag er derfor at du giver hende en flaske sen aften i stedet for midt nat og håber at du derved kan få en sammenhængende nattesøvn - det vil være rart for jer begge.
Maden er vigtig, sammensætningen, smagsvariationen, det at sidde med noget selv osv. er godt for hende. Hun bruger sig selv rigtig meget mentalt, når hun sidder med noget i hånden, gumler på det osv. og det giver hende en mental træthed. Samtidig bruger hun også sig selv mere fysisk nu og det er vigtigt både at være fysisk og mentalt træt for at sove godt om natten ... :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Efterfølges af lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, stykker af fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Evt. flaske og puttes til formiddagslur som nu. Hvis hun har fået flaske tidlig morgen, så kan denne evt. springes over. Hvis hun ikke har fået flaske tidlig morgen så skal hun have flaske her som hun plejer
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16-17: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop og kan her også tilbydes en flaske, for at sikre mælkeindtaget nogle børn har brug for den, andre ikke - det afhænger af deres samlede behov.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se så indgår der i denne plan mere mad til hånden og også grøntsagsmos med kød eller fisk.
Du kan lave mos af alle andre slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan give hende kød og fisk og det er en god idé at starte med de lysere typer, det kan være kylling og kalkun, ligesom også de mere milde fisketyper, som rødspætte, torsk og laks er godt at give. Det skal koges eller lavet i ovn.
Hvis du har lavet en pastasovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, så må hun også gerne få lidt af dette på sine grøntsager og på den måde får maden mere og mere smag og tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Som mad i hånden vil jeg foreslå dig de blødere frugttyper, som appelsinbåde, fersken, blomme, melon og lignende. Store stykker som hun kan sidde med i hånden og sutte på. Sådan noget som æble knækker let og sætter sig for let fast i halsen, så tænk mere på at hun skal sidde med noget, som hun kan sutte saften ud af ...
Ristede rugbrødsbjælker er gode, men også andre brødskorper kan bruges - du kan købe skorper, grove skorper, tvebakker osv. Grunden til at jeg anbefaler ristede rugbrødbjælker er fordi rug generelt har et lavt indhold af gluten og så introducerer det hende til rugbrødssmagen.
Mængden af mme skal naturligvis passe med hendes behov for mælk / væske, men det må ikke fylde så meget at det fjerner lysten til skemad, derfor gives også skemad først og følges efter med mælk. MEN skemaden må på den anden side heller ikke være i så store mængder af hun afviser flasken - det er altså bedre at hun spiser 1 dl. grød / mos 3 gange dagligt og drikker sin mælk end at du giver hende 1½ dl. skemad og hun så afviser mælken efterfølgende.
Med hensyn til sut, så er det en rigtig god idé at du nu forsøger at undgå sutten hver gang hun vågner. Børn i din datters alder vil naturligt vågne om natten, have brug for stillingsskift, få dynen omkring sig og blive puttet igen. Det er her vigtigt at du ikke automatisk giver sut hver gang, men prøver at få hende videre i søvnen uden. Ellers sker det som du er inde på at hun bliver afhængig af sutten og begynder at vågne hver time natten igennem fordi du skal putte sutten i munden på hende og det er en rigtig dårlig vane for jer begge.
Så beroligende hænder, stillingsskift, kærtegn osv. uden sut i munden er meget vigtigt.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej, jeg tror jeg her er kommet god omkring alle dine spørgsmål :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske