Svar: Lære at sove i sin barnevogn
5. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Kit
Når din dreng ligger i slyngevuggen, så føler han sig fuldstændig omsluttet og der er lukket af for verden. Han ligger i en lille hule og det gør ham fuldstændig tryg. Selvom barnevognen ikke er stor, så omslutter den ham trods alt ikke på samme måde og det er sandsynligvis derfor han vægrer sig mod at være i den ...
Jeg har lidt forskellige forslag, som du kan overveje.
Min umiddelbare tanke er om det ville være en idé at du puttede din dreng i en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee og hvad de nu ellers hedder. Det at indføre en sovepose som den omsluttende del vil han måske profitere rigtig godt af, du vil kunne bruge den overalt - starte med at give ham mælk, putte ham direkte i posen og så flytte posen dertil hvor du ønsker han skal sove. Han vil på samme måde som I slyngevuggen kunne ligge med hænderne ved kroppen og vil måske derfor føle sig lidt omsluttet som han plejer, det kan være med til at give ham den ekstra tryghed han søger.
Du kan også bruge den indendøre en overgang, for stille og roligt at vende ham til det.
En anden mulighed er at du bruger barnevognen ved at lad ham sidde op, kigge lidt ud, mærke vinden i ansigtet osv. Altså ikke putter ham i den til at begynde med, men netop lader ham opleve at det at være i vognen er noget dejligt og ikke noget man forbinder med at skulle sove. Du sætter ham op, evt. med ryglænet som sandsynligvis følger med, da han ikke er så gammel endnu at han kan sidde helt selv og så triller du ham en tur, hvor han kigger på verden.
Du skal ikke forsøge at putte ham før han tydeligt viser sig parat til det - først der lægger du ham ned og hjælper ham med at sove. De første dage må du gerne holde ham kørende, du må gerne gå en tur på en times tid, så han ligesom oplever at blive holdt sovende og ikke får lov til at vågne op uroligt efter kun ½ time. Stille og roligt skal du så naturligvis væk fra dette og forsøge kun at trille vognen lidt, når han har brug for at blive lullet videre i søvnen.
En tredie mulighed er at du forsøger at gøre barnevognen ligeså huleagtig som slyngevuggen ved at sætte en form for skærm op foran kalechen, så han ikke kan ligge og kigge ud, men netop får fornemmelsen af at ligge i sin lille hule. Man kan købe sol- og læ-skærme til formålet, nogle forældre bruger også bare en stofble som skærm ...
Netop i situationer, hvor barnet har brug for at lære at sove i sin barnevogn, så er det fint med en skærm, men stille og roligt bør skærmen fjernes og barnet lære at sove uden - det er nemlig vigtigt at man sikrer sig at sovemiljøet er optimalt og en skærm er ikke altid det bedste. Den kan f.eks. medføre at det bliver for varmt i vognen og at det er svært at få frisk lys og luft nok ned til barnet.
Jeg håber du kan bruge mine idéer her lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske