Svar: Vågner og søger at være i favn
5. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Det er rigtig dejligt at jeres datter nu kan sove i sin barnevogn og det lyder som om at I har fået indført et godt ritual, med klud, hænder på kroppen, sang osv. Det lyder som om at du gør det helt rigtigt og det er fint, det du gør.
At din datter er begyndt at vågne flere gange om natten skyldes sandsynligvis flere ting og det lyder også som om at du har overvejet de fleste ...
Der er ingen tvivl om at alder og udvikling spiller ind. Der er naturligvis behovet for tryghed og nærhed. Hun er langt mere opmærksom på verden nu, på hvad der sker omkring hende, hun drømmer mere og har måske netop fordi hun om dagen også sover mere for sig selv, naturligt behov for at være lidt mere i favn aften og nat.
Men der er dog heller ikke tvivl om at hun nok har brug for mere mad og mælk, hun falder jo ikke til ro i fars arme, hvilket hun ville gøre, hvis det kun var tryghed hun havde behov for - men søger tydeligt brystet og søger at spise hver 2 time.
Så der er altså noget vigtigt i at få hende fyldt godt op med mad og mælk hele dagen igennem - ikke kun om aftenen, for det giver yderligere urolig søvn, men hele dagen. Og så er der også et reelt behov for nærhed, netop fordi hun gennemgår den udvikling hun gør. Hun sover jo tilsyneladende meget bedre, hvis hun kan mærke at du er der og samtidig få brystet et par gange i løbet af natten ...
Man kan naturligvis diskutere hvorvidt hun skal sove i din seng eller ej. Alternativet kunne være at du skruede siden af tremmesengen af og fastgjorde hendes seng til din seng, på den måde kunne hun ligge i sin egen seng om natten og du kunne stadig berolige hende ved at lægge din hånd på hendes krop og få hende videre i søvnen om natten. Hun kunne altså mærke at du var der, uden at du behøvede stige ud af sengen og uden at I lå i samme seng ...
I forhold til mad og mælk, så kunne en plan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng ligesom nu.
Vågner dertil ofte også med en amning omkring kl. 7, det er en dejligt måde at vågne op på og mange børn nyder den ekstra morgenamning her.
Tilbydes en lille smule grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 11.30-12: Tilbydes en lille smule grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Ammes
Sover sin 3 lur, som ofte er dagens korteste lur, en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage til egen seng og så sover hun der til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.
Nogle børn er 6 måneder inden de kan nøjes med mælk midnat og tidlig morgen, mange børn har brug for en ekstra natamning kl 03 og det er naturligvis okay ...
I forhold til de tider du har angivet kunne det lige nu være relevant at amme hende kl. 23.30 - 03 og 06 - men måske vil du som sagt kunne springe 03 amningen over og amme 23.30 og 05 ... Det kunne være noget at arbejde hen imod. Netop i takt med at hun får mere mad og mælk om dagen.
Og med hensyn til mælk om dagen, så skal du være opmærksom på at hun måske nogle gange slipper brystet lidt for tidligt, fordi hun lader sig forstyrre af hvad der sker omkring hende. Derfor får hun måske ikke helt nok, om dagen vil hun ikke gå glip af noget og mangler hun så lidt, så søger hun det naturligt om natten. Vær derfor opmærksom på at få ekstra mælk i hende under amning. Am hende evt. fra begge sider, evt. med en skiftning imellem så du er sikker på at hendes mælkebehov dækkes om dagen.
Lige nu tror jeg ikke hun kan få for meget mælk, det skal du ikke bekymre dig om :)
Med hensyn til vælling, når hun ikke tager flaske - ja, du kan da godt forsøge det, men det er ikke sikkert at du oplever nogen effekt. Vælling er jo i princippet det samme som en tynd grød og når hun får grøntsagsmos om aftenen og derefter ammes, så burde det give lidt samme effekt. Forskellen er dog, at hun med en flaske vælling måske ville drikke 200ml, hvor skemaden jo er få skefulde til ½ dl så på nuværende tidspunkt vil det ikke mætte som vælling. Men da hun ikke tager flaske, så er spørgsmålet om du vil opnår særlig effekt af den mængde hun kan indtage af en kop - det lyder jo som om at du har den mælk hun behøver ... Jeg er derfor mest tilhænger af at du forsøger at øge hendes indtag dagen igennem og ser om det giver effekt om natten - MEN, du må naturligvis gerne forsøge vællingen, det sker der ikke noget ved og virker det, så er det jo dejligt :)
Så mit råd til dig er altså mere kropslig kontakt i løbet af dagen, mere mad og mere mælk dagen igennem og så forsøge at koble hendes seng og din seng. Derved kan I bibeholde rutinerne med at hun skal sove i sin egen seng og du kan samtidig berolige hende med en hånd på brystkassen osv. når hun har behov for at mærke at du er der og du behøver ikke rende rundt som en zombie hele natten :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske