Brev:
Sover ikke igennem - 16 mdr.
5. oktober 2009
Alder:
16 mdr.
Sover ikke igennem - 16 mdr.
Hej Helen.
Så er jeg her igen. Berta er nu 16 måneder, og siden hun var 6 måneder, altså siden sidste jul... har hun nærmest ikke sovet igennem.
De første 6 måneder sov hun mellem 8 - 10 timer, uden amning og uden opvågninger. Så blev hun 6 måneder blev forkølet og fik 2 tænder. Siden er der kommet mange tænder, og mange x snot og hoste. Der er kommet dræn i ørerne, der er kommet astmatisk bronkit og behandling med spray, men Berta sover fortsat meget afbrudt.
Berta sover i vores soveværesle i sin egen seng. Der er ikke planer om at hun skal flyttes, da hun så skal flyttes 1 etage ned i forhold til hvor vi sover.
Når hun vågner er det ofte en sut hun mangler, lidt dyne, eller et vers af "jeg ved en lærkerede".
Hun er et aktivt barn, der puttes træt i seng hver aften kl. 19, efter samme ritual. Der er bad hver aften, efterfulgt af frugt og mælk.
Hun lægger sig næsten altid til at sove uden gråd, og i hyggeligt humør, men smil og grin til det sidste:0) Det tager i gennemsnit ca 20 min at putte - nogle aftner kortere og nogle længere tid - op mod 1 ½ time når det er værst.
Hun sover ca 1 - 2 timer til middag, men også her er hendes søvn mildest taget svingende, og det er oftere 1 time end det er 2.
Hun er ude i frisk luft hver dag, vi leger tumlelege med hende, og lader hende gerne gå de 800 m hjem fra dagplejen selv. Vi sidder om aftenen oftest og bygger lego, læser bøger eller synger - altså relativt stille aktiviteter, for at signalere, at nu er det snart nat, og stille og ro.
De natlige opvågninger er på en dårlig nat oppe på 1 - 2 i timen, og de gode nætter har jeg kun været vågen 2 - 3 gange...
Jeg er ved at være træt, og kan have svært ved at få dagene til at hænge sammen. Jeg har været i fertilitetsbehanling det sidste år med henblik på en søster eller bror, og det tager også energi, der er store mængder hormoner, og omkring æg-udtag er der særlig træthed og ømhed.
Har du gode rå til hvad vi skal gøre?
Hilsen Anne