Svar: Sover ikke igennem - 16 mdr.
5. oktober 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Anne
Du skriver: "Der er kommet mange tænder, og mange x snot og hoste. Der er kommet dræn i ørerne, der er kommet astmatisk bronkit og behandling med spray, men Berta sover fortsat meget afbrudt" og jeg tænker - ja netop derfor ...
Jeres datter har en erfaring med som om at det at sove sammenhængende er umuligt, fordi det er forbundet med smertejag. Hun har de sidste mange måneder haft smerter, når hun har sovet. Det har været smerter fra tænder, smerter fra ørerne, smerter når hun har hostet og på grund af hendes astmatiske bronkitis, så har det også være ubehageligt, måske næsten klaustrofobisk nogle gange - næsen, svælget osv. er klottet til, det har været svært at trække vejret osv. Helt naturligt ubehageligt for hende.
Hun har lært, at det at sove er forbundet med jag og opvågninger. Det husker hendes lille krop. Det er lidt ligesom folk som har prøvet at have stress. Kroppen husker og den mindste lille ting, der får hjertet til at slå hurtigere, får dig til at vende og dreje dig i sengen og gør dig søvnløs ... der skal næsten ikke noget til at du ryger tilbage til det gamle mønster, som har du stress igen. Symptomerne er det samme og kroppen husker det, registrerer det. Forstår du hvad jeg mener? Det er svært at forklare.
Det tager tid at lære kroppen at det ikke er sådan mere, selvom hun nu har dræn, selvom hun får medicin der hjælper hendes vejrtrækning osv. så skal hendes krop også finde ud af det. Hun skal have mange nætter, hvor hun oplever ikke at vågne af smerter og ubehag, hun skal have mange nætter i træk, hvorved kroppen stille og roligt begynder at få en erindring om at kunne sove en hel nat igennem.
Det er rigtig fint at I giver hende tryghed ved at have hende i egen seng i soveværelset og det er super godt at forsøge at berolige hende med ord - et stille "sshh - mor er lige her, nat-nat" eller lignende. Du behøver ikke synge for hende om natten.
Det er også fint at hun får en sut, hvis hun vågner og har brug for den beroligelse, men det er vigtigt at hun selv finder den og tager den i munden - det er ikke dig, der skal gøre dette, det kan hun godt med den alder hun har. Gør det gerne til en vane altid at give hende sutten i hånden og selv føre den til munden - også om dagen.
Hvis hun er tørstig, så giv hende en drypfri kop i sengen og lad hende selv finde den og drikke, hvis hun har behov. Prøv at gøre hende mere og mere selvhjulpen om natten så du ikke behøver andet end at berolige med din stemme og en gang imellem putte dynen om hende fordi hun får den sparket af :)
Det er rigtig dejligt at I har overskud til en lille ny - jeg krydser fingre for at I snart står med en positiv test i hånden - pas godt på hinanden!
Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske