Svar: Søskende i samme værelse
5. oktober 2009
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære Tina
Det lyder for mig som om at du nærmest har lovet din datter at hun kan blive i soveværelset indtil lillesøster og hun kan sove sammen og hvis det er tilfældet, så skal du naturligvis holde hvad du lover ... Så er det ikke fair at flytte hende derind alene.
Når man anbefaler at små børn sover i samme værelse som forældrene, så er det i forhold til at forebygge vuggedød. Man skal her skelne imellem det der hedder "rooming in" og "bedding in", hvor det sidstnævnte er at sove i samme seng og det anbefales ikke - men rooming in - at sove i samme rum, det er en god idé. Der er undersøgelser der viser, at forældres natlige støj er med til at holde barnets vejrtrækning igang.
I forhold til at lade søskende sove sammen, så tænker jeg at der her må være en fordel. Når storesøster er 4 år, så må hun naturligt også have en vis natlig uro som kan holde lillesøster igang og derfor kunne det vel være okay at komme dem på samme værelse lidt før lillesøster bliver ½ år, hvis I gerne vil det ...
De må altså gerne forstyrre hinanden, men naturligvis ikke så ingen af dem kan sove - det er jo en balance - men mon ikke de kan føle tryghed ved at sove sammen, det kunne man sagtens forestille sig. Det er klart at jo ældre lillesøster bliver jo lettere er det med putteritualer, putning til samme tid, godnathistorie, godnatsang osv. De vil få mere glæde af at sove sammen end tilfældet er lige nu, men på sigt er det ikke noget problem og det behøver det altså heller ikke være nu, tværtimod - det er måske en fordel ...
Jeg tænker det er vigtigt at I gør værelset søsterklart, så lillesøster ikke flytter ind på storesøsters værelse, men så det bliver deres fælles rum. Det vil gøre dem mere jævnbyrdige selvom der er forskel på dem rent aldersmæssigt.
Mange søskende sover sammen og det er mit indtryk at det ofte kun er i begyndelsen de vækker hinanden. Efter lidt tid, så er det trygt og dejligt at dele værelse og de har stor glæde af det begge to.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske