Brev:
Er det okay med en ekstra flaske?
5. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Er det okay med en ekstra flaske?
Hej Helen,
Ja, så vender jeg tilbage igen efter flere måneder med ro. Min datter har fortsat sin motorisk fremfærd, og lærte for en måned siden sit første skridt, og er nu så sikker på benene, at hun nu stort set ikke kravler mere. Ydermere er hun lige startet i vuggestue, som går helt fint.
Ja, det lyder jo altsammen fint, men desværre har den meget omvæltning og den hurtige motoriske udvikling sat gang i nogle lidt uheldige følger for vores nattesøvn.
Efter hun er blevet lagt omkring kl. halv otte om aftenen, som foregår med en flaske på fars skød og så i seng, så sover hun i godt 5-6 timer og så starter nattehelvede. Hun mosler rundt, sætter sig op, stiller sig op, hulker (uden tårer) og piver... altsammen uden at vågne. Det er umuligt at få hende til at lægge sig ned at sove, og hun ender ofte i vores seng, da vi jo anderkender at det er tryghed hun søger.
Desværre er vores seng bare ikke nok, og først efter en flaske med mælk falder hun til ro. Vi har hele tiden givet hende en lille flaske om morgenen for at trække det at stå op lidt (kl. 5 er lige tidligt nok, med flasken kan vi trække den til kl. halv syv-syv).
Det vil altså sige at hun pludselig nu får to flasker om natten i stedet at begynde ikke at få nogen flasker. Vi har hele tiden haft i tankerne, at flasken inden sengetid skulle fjernes omkring 1 års alderen, så at vi pludselig skal give flere er jo helt tosset. Eller er det? Er det ok, at vi en periode hvor hun er urolig giver hende "lov" til at finde trøst i flasken om natten, nu hvor hun ikke bruger sut? Vil hun finde tilbage til sin soverytme når udvikling, vuggestuestart og motoriken begynder at falde på plads? Hun er jo stadig kun 10 måneder.
Håber du har et godt råd, vi er ved at være lidt slidte herhjemme, men vil på den anden side ikke starte nogle dårlige vaner hos hende, vi så skal slås med at fjerne senere.
Ps. det skal lige tilføjes, at hun stor trives på alle andre planer med mad, udvikling og humør.
Bedste hilsener, moderen til en nu gående snoabe : )