Svar: Er det okay med en ekstra flaske?
5. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære mor til snoabe :)
Ja det er helt okay at jeres datter lige i denne periode får en ekstra flaske om natten for at finde ro - hvis du ammede ville du ganske givet også lægge hende til og på den måde få hende til at slappe af og overgive sig til søvnen igen :)
Du kan jo tilpasse mælkemængden, så hun samlet set ikke får mere end ml 400-500ml så er det helt fint. Det lyder meget normalt at børn i 10 måneders alderen har behov for to flasker i døgnet - de kan meget fint ligge kl. 20 inden putning og så igen tidlig morgen kl. 04/05 og hvis jeres datter så lige nu har behov for en ekstra derimellem - så fred være med det :) sørg for at hun ikke drikker meget store mængder, måske kan hun nøjes med 75-100ml for at sove videre.
I skal naturligvis sikre jer at det ikke øger behovet yderligere, hun skal helst ikke begynde at forlange flaske mere og mere og om dagen skal flaskerne væk og hun skal spise rigtig mad - men nattesøvn er også vigtigt og hun oplever rigtig meget, der sker meget med hende udviklingsmæssigt, hun er begyndt i vuggestue, hun er begyndt at gå osv. alt sammen en fysisk adskillelse fra jer og derfor er det naturligt at søge ekstra fysisk kontakt og ro om natten og her hjælper flasken hende godt.
Så indtil videre grønt lys herfra og så må I se hvad tiden bringer den næste måned ... :)
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske