Brev:
Soverytmen har ændret sig
5. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Soverytmen har ændret sig
Kære Helen.
Sidst jeg skrev var min dreng omkring 3 mdr, dit svar var bare så godt, så nu er jeg her lige igen :-)
Min dreng er nu blevet 12 mdr. Han trives... han er 80 cm lang, vejer 9.5 kg. Der er gang i udviklingen og han har lige taget sine aller første forsigtige skridt :-)
Mit spørgsmål går på hans soverytme/ aldersmæssigt og i forhold til at være startet i vuggestue!
Han har siden 4 mdrs alderen sovet igennem om natten! Han har "nemt" ved at falde i søvn selv, med hans bamse og sut. Vi oplever kun ved sygdom eller meget overtræthed at han skal putte/vugges i arme til han sover.
Om dagen sover han ude i barnevogn. Har også her altid været "nem" at få til at sove. Han har ikke haft behov for at køre eller vugge, og jeg har gjort meget for ikke at give ham den "vane". Han sov for det meste to lure i løbet dagen,
Altså alting har gået fint med soveriet....
Da han var 11 mdr startede han så i vuggestue, og herefter er det blevet noget rod med hans søvn i løbet af dagen.
Nr 1; Nu skal vi køre eller vugge ham. Har forgæves prøvet at være standhaftig, gå til og fra uden held. Han bliver dybt ulykkelig indtil man køre eller vugger, så falder han hurtigt i søvn! dette hænger sammen med at de i vuggestuen begyndte på køre/vugge ham får at få ham til at sove!!!
Nogle få gange i ny og næ (når han er hjemme!) går det som før, at han ligger sig til at sove selv, men det sker ikke så tit.
Hvad skal jeg gøre?? Køre/vugge ham og "affinde" mig med at det er sådan det er (lige) nu? er det tryghed han pludslig søger?
Nr. 2 : Han sover ikke lige så længe mere som før han startede i vuggestue. Jeg er bevidst om at det kan være alders/udviklings relateret MEN...
Hvor han førhen sov 2 gode lurer, kan jeg nu nogen gange hente ham fra vuggestue, og han "kun" har sovet 1/2 time formiddag (hvis han overhovedet har sovet) og 1/2 time middag!!! nogle dage sniger vi os op på 1 1/2 samlet søvn. Det er ikke nok for ham. Han har i en periode kørt med "føraftensmad" lur for at kunne klare aftensmaden (evt bad) og så i seng kl 19.30 (sov inden 20).
Han sover bedre hjemme. vi har f.eks lige haft en uge hjemme hvor han til at starte med sov som i vuggestuen, men i slutningen af ugen, sov ca 1 time til formiddag og ca 1 time til 1 1/2 til eftermiddag. Mit spørgsmål/ min bekymring går på; at jeg fornemmer at han har brug for søvnen i løbet af dagen, men kan af en eller anden årsag ikke få den oppe i vuggestuen, hvad gør man??? Jeg synes bare det er så synd for ham.
Jeg har overvejet muligheden, at det er fordi han "kun" skal sove en gang, men synes bare ikke han virker "klar" til det. Eller er det ved at være tid til det? Og så må man tage "tilvænningsperioden" som ikke er helt sjov? Synes bare det virker forkert når han ikk sover så meget i løbet af dagen. to som en lur!!
I vuggestuen og hjemme gør han stadig tegn til træthed om formiddagen. Det er prøvet en dag med kun en lur, hvor han ikke faldt i søvn om formiddagen da han blev lagt, men sov fra 12 - 13.30 istedet for. Han begyndte at blive træt kl 17, vi havde ulvetime og han sov 18.50
Hans sengetid er natuligt blevet tidligere og tidligere i takt med ikke så meget søvn i løbet af dagen, og ligger for det meste ca 19 - 19.15 (får han sutteflaske) i seng og sover inden 19.30
Det fungerer fint, han bliver puttet hvis han virker træt, så længe han er tryg og falder dejligt i søvn, sover godt om natten og til en ca 6.30 tiden næste morgen!!! og det gør han :-)
- har han "bare" ændret søvnrytme til ikke så meget om dagen, men mange timer nat??? Det sagde lægen da vi var til 1 års undersøgelse. Jeg synes bare det virker vildt lidt at kun sove 1 time når man er 12 mdr??!
- Vi har aldrig haft "ulvetimer" og jeg mener jo det er et fænomen der sagtens kan "undgås" hvis man bare ser hvad barnet har behov for sovemæssigt!!!
Hjæææælp - hvis jeg har gjort mig bare lidt forstålig! Havde en klar intention om at gøre det kort og præcist... men det glippede vist ;-)
Kærlig hilsen
Heidi