Svar: Soverytmen har ændret sig
5. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen. Det lyder som om at du har en dreng, der umiddelbart har en fin og god evne til at regulere sit behov for søvn ...
Jeg tænker dog at du har ret i at hans søvnbehov er ved at ændre sig samtidig med at han også oplever mere i vuggestuen og derfor har svært ved at give slip - han vil gerne opleve alt hvad der sker, han er aktiv, nysgerrig osv. og derfor sover han ikke så meget som hjemme, hvor der naturligt er lidt mere ro på.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lur dagligt. Søvnbehovet ligger på ca 13½ time i døgnet ofte fordelt med 11 timers nattesøvn og 2 timers dagssøvn (fordelt på 1-2 lure).
Jeres dreng sover rigtig godt om natten, nogle gange op til 11½-12 timer, hvorfor det er naturligt at han om dagen kun sover 1-1½ time. Du er selv opmærksom på at han forlænger sin nattesøvn, når han har sovet mindre om dagen og det er et sundhedstegn, det er faktisk rigtig fint at han kan det. Præcis som han også hjemme i en ferie, er i stand til at sove lidt længere lure om dagen og så går 1 time senere til ro.
Jeg tror desværre at I må indstille jer lidt på at der her er tale om en overgangsperiode, hvor han naturligvis skal have lov til at få sine to lure når han viser behov for det og andre dage må nøjes med en lidt længere middagslur. Det er som sagt normalt at børn i 12-18 måneders alderen ændrer deres søvnrytme, så de sover mindre om dagen og begynder at kunne nøjes med kun en lur - det er måske det jeres læge har ment :)
Ulvetimen hænger ikke kun sammen med tilpas mængde søvn, men også med oplevelser og at det er svært at koble fra, lukke af for alt der der sker i løbet af dagen. Når I henter jeres dreng efter mange timer i vuggestuen, så er han træt og fyldt op til bristepunktet med indtryk, alle hans sanser er brugt og der skal ikke ret meget uro til om aftenen, før det kammer over for ham. Det kan være den almindelige uro der opstår ved at man kommer hjem, tænder for fjernsynet, laver mad, vasker tøj, pakker indkøbsposerne ud osv.
Det lyder altså for mig som om at det er en periode I skal igennem og jeg håber det vil give lidt ro at vide det :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske