Brev:
Søvnrytme - 2 mdr.
6. oktober 2009
Alder:
2 mdr.
Søvnrytme - 2 mdr.
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål angående søvnrytme.
Mathias er nu 11 uger gammel og sover generelt fint i løbet af dagen. Jeg synes dog at han sover på lidt forkerte tidspunkter. Fra midnat sover han ofte indtil 3-4 tiden hvor han skal have mad, herefter sover han fint frem til 8-9 tiden. Sådan forløber dagen frem til aftensmadtid, hvor han til gengæld er enorm svær at få til at sove. Dette forstår vi jo egentlig godt, for han må jo nærmest være godt veludhvilet på dette tidspunkt. Han er derfor ofte vågen fra 18 - 24/00:30 hvor han kun nupper en meget kort lur på en ½ time.
Er der en måde, hvorpå jeg kan ændre denne søvnrytme, således han er mere vågen om dagen istedet for på det tidspunkt han burde sove?
Endvidere har vi indtil nu haft ham sovende i løbet af dagen i liften hos os i stuen eller ved siden af os i sengen om natten.
I løbet af dagen tager han sommetider lur i barnevognen udenfor, men ofte vågner han så snart barnevognen står stille.
Jeg påtænker at begynde at lade ham sove i soveværelset i egen seng, således han kan få en mere uforstyrret søvn samt han bliver jo ikke ved med at kunne ligge i liften. Men indtil nu har det været med gråd når vi har forsøgt. Jeg tænker derfor om der er en metode, hvorpå vi langsomt kan vænne ham til at ligge i egen seng også i løbet af dagen, så han ikke skal ligge i stuen.
Med venlig hilsen
Pia