Svar: Søvnrytme - 2 mdr.
6. oktober 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Pia
Det er meget normalt at små børn omkring 3 måneders alderen sover deres 3. lur så sent på dagen (sen eftermiddag / tidlig aften) at de går meget sent i seng. Børn i denne alder har altså ofte en lang vågenperiode om aftenen.
I takt med at barnet bliver ældre, så ændrer søvnen sig. Flere ting spiller naturligt ind her, det har f.eks. noget at sige, at barnet begynder med skemad, at maden spises til bestemte tidspunkter osv. men også behovet for søvn om dagen. I 3-4 måneders alderen powernapper børn mere og mere, lurene om dagen bliver kortere og vågenperioderne bliver længere.
Omkring 6 måneders alderen begynder barnet ofte at kunne nøjes med 2 lure dagligt i stedet for 3 og det er her ofte den sene 3. lur der springes over. Det betyder også at barnet her naturligt vil begynde at gå tidligere i seng og at man stille og roligt kommer ind i en rytme, hvor barnet får aftensmad sammen med familien, derefter mælk og så bliver puttet til natten omkring kl. 20 ...
Så det du oplever lige nu er altså naturligt og det ændrer sig normalt helt af sig selv med tiden :)
Med hensyn til at lære at sove i sin seng, så er det ofte en god idé at starte med at putte ham i liften som han er vant til og føler sig tryg ved og så stille liften i sengen. Når han har vænnet sig til det, så tager du kalechen af liften og lader ham ligge i en åben kasse, men stadig så han får nærheden af de tætte sider som omslutter ham. Herefter kan du begynde at flytte ham direkte til egen seng, gerne med en sengerand, så sengen stadig føles tryg og ikke for stor.
Det vil også være en rigtig god idé at du nu begynder at indføre lidt faste ritualer, nårhan skal sove. Det kan være en måde han kærtegnes på, nogle bestemte ord du siger, at du synger en bestemt sang, putter ham med sut og sutteklud osv. Det er vigtigt at lade dette ritual gå igen og igen og når det så følger ham til egen seng, så vil han naturligt også være okay med at sove der.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske