Svar: Sutteflaske - 4 mdr.
6. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Marie
Der er flere ting du kan forsøge :)
For det første vil det være en god idé, hvis du kunne prøve med udmalket modermælk, så kender din datter smagen og skal kun forholde sig til at sutte på en anden måde.
Hvis du vælger at supplere med modermælkserstatning, så vil det være en god idé at forsøge med lidt forskellige produkter for at se om hun bedre kan lide noget end noget andet. På brik kan du købe Babymælk, Allomin og Nan - det giver dig mulighed for at forsøge med noget i små mængder, så du ikke brænder inde med en stor pakke mme ... Du kan dog også satse på den lidt større pakke og så vælge 'type 2' fordi du så også kan bruge det i madlavningen, når hun begynder med grød og mos.
Nogle gange lykkes det også at få barnet til at tage flaske med kogt vand eller kamillete og så er det jo tydeligvis smagen af mme hun vægrer sig imod. MME er ofte mere surt end modermælk og derfor kan man som overgang forsøge med lidt sukker i flasken. Du kan komme 1 tsk sukker i 100ml mme og det skal naturligvis trappes ud.
Andre gange er det sutteteknikken der er problemet. Det er meget anderledes at sutte på en flaskesut i forhold til at die på brystet. Det hjælper ofte her at forsøge med forskellige flaskesutter og hvis hun bruger sut, kan det være en fordel at finde en flaskesut, som ligner sutten i faconen ... Ellers har mange glæde af en elastisk flaskesut og det laver f.eks. Pigeon og Tommy Teepee.
Og så hjælper det ofte også at forsøge med flasken der, hvor jeres datter ikke er helt vågen. Det kan f.eks. være sen aften, hvor hun normalt spiser mere eller mindre i søvne, eller lige der, hvor hun vågner op af en lur og naturligt har brug for væske efter at have sovet men stadig er døsig og ikke helt registrerer at det er flasken der kommer i munden.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske