Brev:
Dobbelthager og hudløshed
29. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Dobbelthager og hudløshed
Kære Helen,
Vi kæmper og kæmper, og lige meget hjælper det... Min søn på 4 1/2 måned er udstyret med et par dobbelthager, der gør, at gylp, savl og sved har rigtig gode trivselsforhold her.
Jeg vasker ham med en mild babysæbe og vand morgen og aften, duppetørrer omhyggeligt med blødt flonelsstykke, og prøver så meget, som han nu vil gå med til, at have ham liggende på ryggen over skødet med hovedet bagud, så der kan komme luft til folderne. På et tidspunkt fik han svamp, som jeg behandlede med Brentan creme. Det hjalp også - kortvarigt. For efter blot et par dage, var folderne igen røde og irriterede.
Om det er svamp igen, har jeg lidt svært ved at afgøre, for hver gang jeg vasker ham, bliver der meget rødt. Det ser rigtig ømt ud, er nogle steder hudløst, og kan af og til begynde at bløde også. Under alle omstændigheder ser det ud til at væske.
Det er ikke sådan, at der bare er et stort sår, men altså rødt, delvist hudløst og væskende. Det siger næsten sig selv, at min dreng ikke just er begejstret for mine indgreb i hans hager - det må også svie og gøre ondt.
Inden Brentanbehandlingen forsøgte jeg kortvarigt at smøre zinksalve i folderne for at se, om det dog ikke kunne holde det tørt, men det gjorde ingen anden forskel, end at det var sværere at vaske stederne rene. Kogte klude er også afprøvet; jeg lavede nogle strimler, som blev lagt på til natten, men de faldt hurtigt af i sengen. Det var nu også svært at få dem placeret helt ind mod huden i folden.
Jeg har prøvet nogle dage at vaske tre gange om dagen, men selv om jeg gør det meget forsigtigt, ser det bare ud til at irritere yderligere snarere end at hjælpe, så det holdt jeg op med.
Hvad kan jeg snart mere stille op med problemet? Er talkumpulver en løsning? Er det noget, som han nærmest kun kan vokse fra? Jeg bruger Weledas Calendulacreme pletvist til folder på arme og ben (og bag ørerne), når de ser røde ud.
Jeg synes ikke, min skønne dreng på nogen måde er overvægtig - han vejer 7,5 kg. og måler ca. 65 cm - men han er udstyret med nogle gode "elastikker", hvor han selvfølgelig sveder mere end andre steder.
Jeg håber virkelig, du kan hjælpe med nogle gode tip, og ser meget frem til at høre fra dig.
Mange hilsner
Glad mor