Svar: Dobbelthager og hudløshed
29. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Kære glade mor
Som jeg kan se det, så gør du alt, hvad man overhovedet kan gøre:o) Det er et almindeligt problem at børn, som har gode elastikker, samler mælkerester og også svder under hagen.
Fortsæt med at vaske et til to gange dagligt, som nu. Brentan babypasta kan købes i mildfor på apoteket og det er anbefalelsesværdigt, da børn ofte får svamp i folderne. Med din søn alder vil det være et tilbagevendende problem, så derfor kan det være en god idé også at bruge brentan lidt forebyggende i en periode. Efterhånden som han bliver bedre til at ligge på maven og løfte hovedet, så der kommer luft til, vil det blive bedre.
Zink-salve har det med at sætte sig fast, så det er svært at få vasket af igen. Baby-pudder kan godt være en god idé at bruge, når huden virker hel og 'bare' skal holdes tør. Men hvis huden er fugtig, klumper pudderet sammen og vil gøre det værre. Pudder kan derfor bruges, men ikke hele tiden. Er huden knopret og væskende, så har han sikkert svamp og så er det brentan der skal til.
Brug en savlesmæk, så du i løbet af dagen kan tørre i folderne, når han f.eks. har spist hos dig. Når børn spiser løber der nemt lidt mælk om bag ørerne og ned i hagerne, så vær opmærksom efter hvert måltid. Vær også opmærksom på området bag han ører.
Han vokser fra det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske