Svar: Kørt træt i havregrød
7. oktober 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Pernille
Havregrød er som du skriver rigtig godt til børn, fordi de giver en rigtig god mæthed, som varer i lang tid ... Men naturligvis kan det være dejligt at få noget andet end gang imellem og her er havregryn med mælk og lidt sukker en mulighed eller som du skriver - også gerne en havregrynsbolle. Det mætter måske ikke helt så meget som grøden, men så får han jo også et formiddagsmåltid og vil der så måske have behov for lidt mere, end de morgener, hvor han er startet med grød.
I forhold til morgenmadsprodukter, så har Forbrugerstyrelsen (TÆNK) testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn, Økologisk havregryn og så "Mini-Fras", der er udarbejdet i samarbejde med Viffos - Videncenter for fødevarer og sundhed.
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Da du er bosiddende i udlandet, så er jeg ikke helt klar over hvad du kan få - men ovenstående gælder naturligvis også produkter du finder på hylderne, hvor I bor.
Du kan også give lidt A38, tykmælk eller lignende - altså et neutralt surmælksprodukt, hvorpå du kan komme lidt frugtmos, frisk frugt og bær, lidt rugbrødsdrys, müsli uden sukker og chokolade og lignende. Det mætter naturligvis ikke som en god gang grød, men er dog udmærket som en variation en gang imellem :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske