Brev:
Søvn... vågner meget tidligt
7. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Søvn... vågner meget tidligt
Hej Helen !
Min dreng på 7 måneder har genem de sidste par uger tillagt sig en ny vane. Han mener det er tid til at stå op hver morgen ca. kl. 5.20... det synes jeg er lidt for tidligt. Nogen gange kan jeg amme ham, og slås med ham indtil ved 6 tiden hvor han så nogen gange falder i søvn igen og sover til kl. 6.30-7. Men der skal en del kamp til, og det er ikke altid det lykkedes.
Tidligere har han fint kunnet sove fra kl. 19.30 til ca. 6/6.30 og det har været dejligt :-)
I første omgang troede jeg, at det var fordi han nu var blevet for stor til at sove 3 lure om dagen og jeg skar ned til 2 daglige lure og rykkede hans sengetid fra kl. 19 til 19.30/20 i håb om, at det kunne hjælpe lidt.
Det har det ikke gjort, og jeg har derfor tænkt, at det nok bare var fordi han er sulten kl. 5, men i dag da jeg ville amme ham virkede det ikke som om han var særlig sulten, ikke mere end han havde tid til at ligge og lege og hive mig i håret osv.
Er der nogle tips til hvad jeg kan gøre for at få flyttet på det tidspunkt? Jeg stiller ikke store krav bare til kl. 6 ville være rigtig dejligt:-)
Det skal siges, at han bliver ammet kl. 19.30 når han lægges i seng, og igen i søvne kl. 22. ellers spiser han skemad 3 gange dagligt + frugt og 4 amninger.
Dagsplanen ser sådan ud pt. (på en dag hvor det lykkedes at få ham til at sove videre ellers liger tiderne tidligere men med samme intervaller)
ca. tider
kl. 5.30 ammes
kl. 7.30 kornsgrød med frugt og vand i kop
kl. 9.30 lidt frugt m. jerntilskud og lidt sødmælk i kop
kl. 10 puttes og sover ca. 1½ time
kl. 12 øllebrød, grønsagshapsere og vand i kop
kl. 14.30 puttes og sover i ca. 1½ time
kl. 16 ammes
kl. 17.30 spiser aftensmad med familien og får grønsagsmos og vand i kop
kl. 19.30 ammes
kl. 22 ammes i søvne
Tidligere da han stod op kl. 6.60 blev han først ammet og fik grød lige bagefter (primært fordi vores måltider har fungeret godt når han er frisk og veludhvilet)
Med i det hele skal det siges, at han under ingen omstændigheder vil tage en flaske eller MME. Jeg hat prøvet det hele i søvne, tilsætte sukker osv.
Derudover skal jeg starte på arbejde om en måned hvor han er 8 mdr. gammel og hans far skal holde orlov med ham. Derfor ville jeg synes det var rigtig dejligt hvis morgenen kunne skubbes bare lidt...
Venlig hilsen