Brev:
Eget værelse og søvn
7. oktober 2009
Alder:
2 år
Eget værelse og søvn
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg har rigtig meget brug for din rådgivning og vejledning i forbindelse med, at min datter nu skal have sit eget værelse og forhåbentlig lære at sove igennem og i egen seng.
Min datter er blevet 2 år og har fortsat soveværelse sammen med os. Hendes rytme er, at hun falder i søvn i egen seng, men vågner ca. 2 - 3 gange i løbet af natten, hvor hun hver gang vil have et glas mælk. Første gang hun vågner ved en elleve tiden, kan jeg (efter et glas mælk) godt lægge hende i egen seng igen, men anden gang hun vågner kl. ca. 24.00, VIL hun over til mig og er helt ulykkelig (hun ligger i min side).
Sådan har hun gjort meget længe og har altid sovet sammen med mig, siden hun blev født. Det er rigtig hyggeligt og skønt, men nu hvor hun er blevet så stor, er jeg faktisk lidt usikker på, om jeg ikke gør hende en bjørnetjeneste og mere usikker ved at lade hende kommer over til mig hver nat? Hun er meget knyttet til mig og jeg til hende. Far har aldrig været på banen om natten og er ret generet af, at hun også er i sengen.
Nu venter jeg mig igen, og vi er derfor gået igang med at etablere et børneværelse, som vi rigtig gerne vil lære vores datter at sove i, ISÆR fordi hun ikke skal få følelsen af at blive "smidt ud" af sengen og soveværelset, når den lille kommer.
Hvad er dine tanker om det og hvordan tror du, at flytningen kan foregå mindst smertefuld? Og hvad mener du om det mælkedrikkeri om natten og om, at hun ikke sover igennem?
Hun må selvfølgelig fortsat komme ind og sove, når hun er bange el. af anden grund kunne have brug for det, men en ændring af, hvordan det er i dag, bliver der nød til at ske, ellers tror jeg det bliver for hårdt for hende, når der kommer en ny.
Endelig vil jeg spørge dig om, hvornår du mener at siderne/trmmerne i sengen kan fjernes, så hun selv kan stå op?
Mange hilsener
Trine