Svar: Eget værelse og søvn
7. oktober 2009
Alder:
2 år
Kære Trine
Imellem 2 og 3 års alderen vil mange børn naturligt søge deres forældre om natten. De drømmer, begynder at være bange for mørke, bange for små dyr osv. og de har her ofte stor glæde af lidt lys på værelset, at døren står åben ud til gangen og at de får en åben seng. Netop det at kunne komme ud af sengen og søge mor og far er for de fleste børn meget betryggende.
Man risikerer naturligvis at barnet i en periode stiger ud af sengen igen og igen og her må man så stille og roligt tage barnet ved hånden, fortælle hende at det er sengetid og følge hende tilbage i seng igen. Hvis en tår mælk hjælper her, er det naturligvis okay i en periode, men det er vigtigt at hun still og roligt kan nøjes med lidt vand ... Så kan hun have et glas vand stående ved siden af sengen, som hun selv kan tage når hun vågner og er tørstig - eller evt. have en drypfri kop hos sig, hvis det er lettere at styre :)
Trygheden behøver ikke være at ligge i forældresengen, men kan meget fint være en madras på gulvet i børneværelset. Det er betydeligt lettere at komme fra en madras til eget værelse igen, end det er at komme fra smørhullet og ind til sig selv.
Nogle forældre vælger også i en periode at have en madras på gulvet i børneværelset, for at kunne betrygge barnet når det vågner om natten og opmuntre til at barnet bliver i sin egen seng "Jeg er her, sov du bare igen skat".
Jeres datter skal have en substitut for mor, en bamse eller andet som hun kan ligge med - nogle børn får f.eks. mors pude eller en af mors gamle t-shirts eller lignende at putte med, så der dufter af mor.
Det er rigtig godt at jeres datter bliver puttet i egen seng om aftenen fordi hun så forbinder den med stedet, hvor hun skal sove. Når hun vågner om natten og vil ind til jer, så må du prøve at finde ud af, hvad det handler om. Det kan være guld værd med en åben og større seng, fordi det giver mulighed for at du kan sætte dig hos hende, give hende den fysiske kontakt hun søger og så fjerne dig igen.
Hvis det kun dur at tage hende ind til dig og være i din seng, så må du gøre det, men når hun så sover godt og du fornemmer at pladsen er ved at være for trang, så bærer du hende ind i seng igen. Beroliger, betrygger, hun kan sagtens sove der. Det er vigtigt at hun også oplever at vågne i sin egen seng, så I får brudt rytmen med at starte et sted og slutte et andet. Og ellers er muligheden i en periode som sagt en madras på gulvet eller prøve at være hos hende på hendes værelse.
Tillykke med at du venter dig igen, det lyder rigtig dejligt :)
Fortsat held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske