Svar: Får for lidt væske
29. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Umiddelbart synes jeg at I kun skal tilbyde jeres søn tykmælk en gang om dagen, han er kun 6½ mdr og indtag af sødmælk skal holdes på et minimum, især hvis han også drikker lidt mælk af kop.
For at sætte gang i maven vil det være en god idé at tilbyde ham grøntsagsmos to gange dagligt, således at I udskifter den ene portion tykmælk med grøntsagmos. I kan så bibeholde de to grødmåltider (havregrød og øllebrød) og evt. give ham lidt sveskemos på havregrøden.
Fortsæt med at tilbyde ham vand, som I gør nu. Øvelse gør mester og han vil langsomt lære at drikke mere af en kop. Hvis han ikke drikker særlig meget i forbindelse med måltiderne, så tilbyd han lidt på en flaske efter et måltid, f.eks. om morgenen, eller giv ham en flaske at vågne på, før han får grød.
Udfra jeres brev kan jeg ikke rigtig vurdere, hvorvidt han får flaske kl 10 og kl. 15. Sålænge han ikke er ældre vil det være en god idé at tilbyde ham flaske her, også selv om han får skemad. Om der er behov for en flaske afhænger naturligvis af, hvor store portioner han spiser. I forhold til hans alder og den faste afføring, så synes jeg dog stadig at tilbudet skal være der.
Han må i kraft af sin alder godt tilbydes en lille smule fortyndet juice, men det skal være i små mængder, da det er sødere end andet og derfor kan tage pladsen og lysten til anden mad. Det kan måske lære ham at blive bedre til koppen:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske