Brev:
Ændrede sovevaner og uro
7. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Ændrede sovevaner og uro
Kære Helen
Tusind tak for dit flotte og brugbare svar vedr. Mattis motorik.
Nu har jeg dog lige et spørgsmål mere.
Matti har normalt været rimelig nem at få til at sove. Han har, siden han var omkring 6 uger gammel, sovet igennem, helt fra ca. kl 20 aften til kl. 6 morgen uden problemer. Nå han var skriftet og havde fået en flaske kunne han endda sove videre en 1 times tid til 1½.
Han har derudover altid sovet 3 timer - nogle gange mere, og nogle gange lidt mindre - til middag fra omkring kl 12.
Han har dog aldrig været super god til at sove til formiddag eller eftermiddag, men det har fungeret ok alligevel.
Nu er hans sovevaner dog pludselig gået helt i kludder. Han nægter nærmest at sove til middag, og bliver skrup hysterisk når jeg lægger ham. Det er ikke sådan, at jeg bare lægger ham, fordi nu er klokken omkring 12. Nej jeg venter til han er træt (gnider øjne), og er nærmest ved at falde i søvn ved flasken.
Lige så snart han bliver lagt i barnevognen vågner han dog helt op, og begynder at sparke voldsomt med benene og bliver sur, hvis han ikke kommer op.
Jeg prøver virkelig at få ham til at sove, da jeg føler at "han vinder", hvis jeg bare overgiver mig. Jeg er bange for, at han finder ud af, at hvis han bare proteserer og bliver hysterisk, så får han sin vilje.
Han er dog begyndt at blive lagt ud ved 9 tiden om morgnen, hvor han nogle gange tager 20 min - 30 min, hvis han overhovedet gider sove. Dette er jeg begyndt på, fordi han også er synligt søvning og sur på det tidspunkt.
På nogle dage, er de 20 min de eneste han sover, og andre dage, kan han sove til middag 1 tm og 45 min, hvis jeg er rigtig heldig. Men først efter en lang og sej kamp, for at få ham til at overgive sig.
Når han bliver hysterisk, begynder jeg at rulle barnevognen frem og tilbage - og jeg indrømmer, at der tit er fart på, fordi jeg afreagerer på barnevognen - det begynder nemlig at gå mig temmelig meget på nerverne. Hvis han ikke får sin lur er han bare sur og tvær, fordi han er træt.
Han er desuden meget sur lige før aftensmads tid, og vi har altid troede det var sult, men har nu fundet ud af, at han er træt på det tidspunkt også.
Hans nætter - som ellers altid har fungeret super - er også gået lidt i kludder. Der skal en del til, for at få ham til at falde i søvn om aften. Vi er begyndt at måtte sidde ved siden af hans seng på en skammel og nusse ham til han sover. Nu er han desuden begyndt at vågne flere gange ved 2-3 tiden, hvor der også skal bruges energi på at få ham til at falde til ro. Vi giver ham ikke en flaske, da han aldrig før har haft brug for en natflaske, og det vil vi helst ikke vende ham til. Når han vågner om morgenen, vil han heller ikke længere sove videre.
Hvad kan alt dette dog betyde? På dårlige dage sover han kun 20 min på en hel dag, og det driver mig til vanvid. Jeg bliver sur og tvær på ham, når han bliver hysterisk, og jeg bliver altid ked af det bagefter og fortryder, at jeg "skælder ham ud" - jeg råber aldrig, men kommer til at tale hårdt til ham.
Han virker på ingen måde til at have seperationsangst. Han er lige så glad for at sidde hos fremmede som hos os. Han lyser altid op i et smil, når hans far kommer hjem, men er tit ligeglad når det er mig. Jeg føler mig nogle gange temmelig overflødig.
På forhånd mange tak
Med venlig hilsen
Mor til Matti