Svar: Ændrede sovevaner og uro
7. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Mattis mor
Det lyder umiddelbart som om at du har brug for en plan for dagen, som den kan se ud i Mattis alder og så er der en ting der undrer mig ... Du skriver at han får flaske inden middagslur, fint - men at han ikke får flaske inden han puttes om aftenen ... Sover han så uden noget at drikke fra kl. 20 til næste morgen tidlig? Jeg mener, hans væskebehov er jo stadig meget stort og børn i Mattis alder har normalt brug for 3 flasker dagligt (ca 600ml) + al den væske de kan drikke af en kop, så hvor mange flasker får han? Spørgsmålet er nemlig om han er så ked af det og urolig fordi han mangler væske ..
Nå, men et forslag til en dagsplan kommer her:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på.
Puttes til formiddagslur 9.30-10, sover måske kun 30-45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med lidt mad i stykker, det kan være små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende. Suppleres yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at han er mæt nok.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - giv ham evt. flaske i barnevognen så han ikke oplever at falde til ro med flasken og derefter at skulle flyttes og vågner op igen.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkorngsgrød med frugtmos eller evt. lidt tykmælk med revne æbler eller banan, også gerne ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, vand af kop. Der skal igen være mad i stykker og mos, så han får nok at spise. Vand af kop.
Normalt tilbydes en flaske med mælk og herefter puttes barnet ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig.. Mange børn vil som sagt kunne nøjes med 3 flasker dagligt (600ml) i denne alder, men ikke alle. hvis jeres dreng aldrig har fået flaske sen aften, så har I naturligvis ret i at han ikke skal begynde nu, men vær opmærksom på hans væskebehov og evt. sammenhæng med den uro I oplever ...
Med hensyn til at få ham til at sove i løbet af dagen, så vil jeg anbefale at du putter ham senere end tilfældet er lige nu og så skal du ikke lægge ham ned, men lade ham sidde op i vognen, kigge på verden mærke vinden i ansigtet osv. når I kører af sted. Læg ham først ned, når han tydeligt viser tegn på træthed og er parat til at sove - læg mærke til tidspunktet, det kan give dig en idé om hvornår du kan putte ham uden at du behøver kører ham :)
Jeg håber ovenstående plan for dagen hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske