Brev:
Dårlig nattesøvn - skal vi ændre dagsrytmen?
8. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Dårlig nattesøvn - skal vi ændre dagsrytmen?
Kære Helen,
Som mange andre har vi også problemer med nattesøvnen... Vores søn er 8 mdr gammel og har aldrig været specielt god til at sove om natten. For ca. en måned siden besluttede vi os derfor for, at han ikke længere skulle spise om natten. Vi måtte dog hurtigt erkende - også i samarbejde med sundhedspl. - at han ikke kan klare sig fra kl. 20 - 6.30 uden mad, hvilket jo er helt naturligt.
Vi besluttede derfor at han må få en flaske omkring midnat og jeg ammer så tidligt om morgenen. Nogle nætter går det fint - og han 'sover igennem'. Men her de sidste to uger synes jeg søvnen igen er et problem. Han vågner mange gange og vil nogle gange ikke falde til ro igen før jeg ammer ham. Derfor er jeg et par gange gået fra mit princip om ikke at amme fx kl. 3.00, men jeg orker ikke at være vågen så meget om natten, det går for meget ud over ens hverdag.
Han er meget aktiv på gulvet - han kryber rundt og har gjort det ca. 4 uger, jeg tænker det måske kan have noget af skylden for opvågningerne? Han vender sig nemlig om i sengen og så græder han, så vender jeg ham og ti min. efter er problemet der igen. Jeg har forsøgt at lægge noget ned i sengen så han har mindre plads, men det virker som om det irriterer ham ikke at have nok plads.
Jeg er lige stoppet med at amme ham om dagen da han ikke var interesseret i det, men som sagt vil han stadig ammes om natten. Jeg tænker derfor på helt at stoppe amningen, så han finder ud af at der ikke er noget at komme efter. Men hvad tænker du om det? Vil han stadig have svært ved at falde til ro om natten, når han ikke ammes længere? For så vil jeg næsten helllere amme, da det giver en smule mere søvn. Og hvordan skal jeg trappe ud af natamningen? Jeg ved det er vigtigt min mand kommer på banen når han skal afvænnes, men han går på arbejde til hverdag, så han kan ikke tage disse hårde nætter i en længere periode.
Min søns dag forløber NOGENLUNDE sådan her:
6.30 vågner
7.30 havregrød m. frugt, sødmælk i kop. (spiser ikke altid så meget) Evt. en flaske? plejede at amme her.
8.15: Sover (han er tidligt meget træt!)
9.15: Vågner
9.30: Majsgrød m. frugt, vand i kop
11.00 Sover
12.30: Vågner
12.45: øllebrød, sødmælk i kop
15.00: sover
16.15: Vågner
16.30: evt. A38 ell.
17.30: Kartoffel/grønsagsmos m. lidt sovs/kød, sødmælk i kop
19.30: godnat m. 120 ml. vælling
21.00: Ammes
24.00: Flaske
ca. kl. 2.00 begynder han så at vågne - hvis han ikke allerede har gjort det!!!
Vågner nogle gange/ falder ikke til ro, hvis det er en dårlig nat
( Evt. ammes til sidst for at får ro)
Mellem 4-6 vågner og bliver ammet sover videre til ca. 6.30
Håber du vil se lidt på dagsrytmen, om der er noget der skal ændres. Der er stor forskel på om han spiser meget eller lidt, men det betyder vist ikke så meget for nattesøvnen.
På forhånd tak!