Brev:
Søvnbehov dag og nat
8. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Søvnbehov dag og nat
Kære Helen
Jeg skriver for at høre lidt om søvnbehovet for vores pige på 8½ md. Vores dagsrytme ser ca. sådan her ud:
6.30 - 6.45 Vågner
7.15 Morgenmad (Havregrød med vand til)
8.30 Ammes
10.00 Frugt, jerntilskud og vand
10.45 - 11.00 puttes til formiddagslur (jeg prøver at putte hende tidligere, men det lader sig efterhånden ikke gøre at få hende til at sove tidligere end 4 timer efter at hun er vågnet, når hun er trær nok, så tager det til gengæld kun et par minutter at få hende til at sove. Sover alt mellem 45 min. og 2 timer +)
12.00 - 12.45 (alt efter hvor længe hun sover til formiddag og det kan svinge meget) Frokost (grøntsagsmos, rugbrødshapsere, vand og lidt frugt)
14.00 Ammes
14.00 - 15.30 puttes til eftermiddagslur (det er meget forskelligt hvor træt hun er om eftermiddagen og derfor hvad tid hun kan puttes. Sover alt mellem 30 min. og 1½ time)
15.00 - 15.30 Frugt og vand, måske lidt brød
17.00 - 18.00 lidt forskelligt tidspunkt fra dag til dag. Aftensmad (grøntsagsmos, kød fra vores aftensmad, lidt at gumle på selv, vand)
19.30- 19.45 Ammes og puttes til natten
23.00 Vågner op og græder. Tages op, trøstes og puttes i mors seng, under min arm finder hun bedst ro.
02.15-02.45 Ammes og sover videre i egen seng frem til morgenen.
Jeg er mest i tvivl om dagssøvnen. Den svinger meget i længde og tidspunkter og jeg kan godt blive bekymret for, om jeg sikrer hende nok søvn. Hun er ofte pjevset om dagen, men det kan også være alderen - 8 mdrs. seperationsfase osv. Vi læser og føler os godt hjuplet af bogen "Vidunderlige uger", der meget godt rammer de uger, hvor vi oplever en mere pjevset og opmærksomhedskrævende pige.
Jeg ved, at du ofte anbefaler at amme sen aften og tidlig morgen i stedet for midt nat og formiddag, men for mig fungerer dette bedre. Jeg har problemer med at falde i søvn igen, hvis jeg skal op ved 5-6 tiden, det går lettere midt nat. Derudover har jeg ikke mælk nok eller hun er ikke sulten nok til, at hun kan nøjes med at blive ammet 23.00 og så klare sig frem til næste morgen. Derfor denne løsning om natten.
Kan du give lidt indspark på søvnmønsteret? Jeg tænker lidt på, om hun mon snart er moden til kun at få en lur eller om det først er langt senere, at det sker?
Med venlig hilsen
Eva