Svar: Søvnbehov dag og nat
8. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Eva
Der er ingen problemer i at du springer morgenamningen over og vælger at amme formiddag i stedet for, hvis din datter spiser sin morgengrød og får sit formiddagsmåltid - og det ser sådan ud i forhold til den plan du sender. Det samme gælder naturligvis amningen sen aften, hvis det fungerer bedre for jer at du ammer kl. 02 i stedet for kl. 23-24, så er det helt fint for mig - man skal ikke ændre noget som i princippet fungerer godt!
Med hensyn til søvn om dagen, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen have behov for 2 lure dagligt, en kort formiddagslur, som måske kun varer 45 minutter og så en lidt længere middagslur. Børn er normalt mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt ... Jeg har mødt børn der i 10 måneders alderen var parate til kun at sove en lidt længere middagslur, men at kunne nøjes med det i 8 måneders alderen vil være lidt specielt ... Umiddelbart vil jeg sige at jeres datter bør sove 2 gange dagligt stadigvæk.
Gennemsnitligt vil børn i jeres datters alder have behov for ca 14 timers søvn i døgnet. Det er ofte fordelt med en meget lang nattesøvn på ca 11½ time og to lure i løbet af dagen som tilsammen varer ca 2½ time. Altså en formiddagslur på 45-60 minutter og en middagslur på godt 1½ time.
Da dette er et gennemsnit sover nogle børn naturligvis mere om dagen og andre lidt mindre. Hvis barnet sover meget om dagen, f.eks. sover 4 timer i løbet af dagen (det er der børn der gør) så vil nattesøvnen naturligt være kortere, barnet vil gå lidt senere i seng og vil stå lidt tidligere op - det er okay. Det samme vil naturligt gælde modsat, hvis man har et barn som sover 12 timer om natten, så vil barnet måske kun sove 2 timer i løbet af dagen ... (disse timer er naturligt stadig afbrudt af mælkeindtag).
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt idé om, hvad du kan forvente af søvnbehovet med den alder din datter har :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske