Svar: Putning af far eller mor
8. oktober 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Lene
Børn der klynger sig, rejser sig, trækker armene op og direkte kalder på mor - de har brug for mor. Det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor synes jeg at du skal putte din datter (også om natten, når hun vågner) og du skal prøve at se det som et ekstra behov lige nu. Hun kan godt mærke at tingene ændrer sig hos jer, hun kan godt mærke at babyen er på vej, pladsen på dit skød er mere trang, du løfter hende ikke, bærer ikke rundt på hende som tidligere. I taler om den lille ny, gæster, familie osv. taler om den lille og om din mave - meget ændrer sig og det reagerer hun naturligt på.
Prøv at se det som om at hendes mordepot skal fyldes lidt ekstra op lige nu, jo mere depotet er fyldt op af mor, jo bedre vil hun kunne klare det, når du pludselig ikke er der for hende så meget, fordi den lille tager meget af din tid. Hvis hun føler at du skubber hende fra dig, så vil hun naturligt blive mere klyngene, du får altså modsatte effekt.
Og så må vi se hvad der sker, når den lille ny kommer. Måske vil hun acceptere at far tager over, måske vil hun ikke. Det kan kun tiden vise ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske