Svar: Jern - 7 mdr.
8. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det anbefales at give jerntilskud i form af dråber eller pulver til babyer. Selvom man laver grøntsagsmos med masser af grove, grønne grøntsager, selvom man bruger kød, indmad osv. i mosen, selvom man laver havregrød til barnet om morgenen og virkelig prøver at medtænke jern i madlavningen, så er det ikke nok til at dække barnet behov.
Det handler ikke om at barnet har brug for jern her og nu, men om at forebygge jernmangel i 12-24 måneder ...
Du kan naturligvis bruge en jernholdig mme i grød og mos og give din datter mme af kop. Hvis du når op på 400ml dagligt på denne måde, så får hun jern nok. Men hvis hun slet ikke vil drikke mme, så bliver det nok svært at nå op på den mængde alene via skemaden og så vil jerntilskud være anbefalet i DK.
Kan du ikke evt. få familie eller venner i DK til at sende noget til dig, så er du i hvert fald på den sikre side ...
Det er altid lidt frustrerende når man bor i udlandet og reglerne der er anderledes end i DK, men hvis du vil følge den danske Sundhedsstyrelses anbefalinger, så er det altså nødvendigt med dagligt jerntilskud i form af dråber eller pulver fra 6-12 måneder - med mindre barnet drikker min 400ml jernberiget mme dagligt.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske