Svar: For mange amninger og måltider?
8. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Hannibals mor
Jeg synes det er en meget flot plan for dagen du har sendt. Jeg kan godt se, at Hannibal spiser meget i forhold til sin alder, men som du selv skriver, så virker det ikke som om at han får hverken for meget mælk eller for meget mad - det virker som passende til ham.
Du fortæller at han ofte spiser 1½-2 dl. grød eller mos, suppleret af rugbrødshapsere osv. Derudover ammes han ca 7 gange i døgnet og det lyder bestemt ikke som om at mælk og skemad påvirker hinanden negativt, snarere tværtimod. Han lyder mundmotorisk rigtig dygtig, når han kan spise som han gør og du sørger for at han får masser af variation både i forhold til smag og konsistens.
Det er meget fint at du ikke giver ham mere end 1½-2 dl. af gangen, selvom han ikke altid virker helt mæt selv efter dette - det er vigtigt at du forsøger at holde lidt igen, så han stille og roligt begynder at få fornemmelsen af mæthed - det er noget han skal lære ... Det er altså vigtigt at du holder lidt igen for at undgå at han kommer til at overspise og få mere end han reelt har behov for - så de hyppige måltider dagen igennem er langt bedre end at give ham større portioner og så trække tiden imellem madtilbuddet.
Hans længe og vægt lyder fin, der er ingen problemer der og jeg kan umiddelbart ikke se grund til, at du skal give ham mme - med mindre du ønsker at blive aflastet en gang imellem, netop fordi han stadig ammes meget hyppigt.
Du skriver at du ikke fornemmer at du har særligt store mængder mælk og det er jo helt okay - det er sandsynligvis derfor han spiser hyppigere hos dig end gennemsnittet. Det er klart at hvis han kun får 75-100ml mælk af en amning hos dig, så vil han naturligt skulle die lidt hyppigere, end hvis han fik 200ml hver gang ... Så hvis du kan holde til det, så er det fint og hvis du synes det ville være dejligt at kunne undvære bare en amning i døgnet, så kan far evt. give flaske.
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk, så en flaske sen aften kunne måske gøre at han kunne springe amningen midt nat (kl 01) over. Det kunne måske være dejligt for dig, at kunne gå i seng og sove flere sammenhængende timer, hvor far så kunne give en flaske ... Men igen, hvis du trives med det høje antal amninger i døgnet, så er det fint og du behøver ikke give MME i stedet.
Mælken/amningerne er jo også med til at holde hans mave igang og han har stadig brug for meget væske, så mit råd til dig er at du lige nu bibeholder portionsstørrelserne og tilbuddet om mælk. Det at amme ser ikke ud til at tage appetitten fra den rigtig mad og mængden af skemad ser ikke ud til at påvirke lysten til brystet - så hvis I trives sådan, så bliv ved sådan.
Det vil meget sandsynligt ændre sig lidt hen af vejen, i takt med at han bliver ældre ... men lige nu må han altså gerne spise og få bryst som du beskriver - hvis du kan holde til det.
Håber dette giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske