Svar: Falde i søvn i barnevogn
9. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Tina
Måske putter du din dreng for tidligt? Du skal være opmærksom på at han nu har en alder, hvor han naturligt ofte har behov for at sove mindre om dagen - ofte kun en formiddagslur på 45 minutter og en middagslur på 1½ time ... Så måske skulle du prøve at putte ham lidt senere end du gør lige nu og så forsøge at gøre hans vågne periode til meget aktive perioder.
Det er vigtigt at han både fysisk og mentalt bliver stimuleret rigtig godt så han er træt på flere måder, når han skal sove. Han skal samtidig have mad nok og netop i denne alder, hvor børn ofte lukker munden for skeen og gerne vil spise selv, så sker det at barnet ikke bliver helt mæt nok. Prøv derfor at have fokus på at han også skal have mad nok - altså fokus på puttetidspunkt, aktiviteter mellem lure og mad nok.
Derudover tænker jeg at han jo er i separationsfasen lige nu og at han naturligt derfor har brug for din kontakt, virker mere morsyg og har brug for at vide at du er der for ham. Du skriver at du altid har gået med ham, når han skulle sove: "Vi har stort set altid kørt ham i søvn i barnevognen. Men nu orker jeg ikke mere ... Så de sidste 10 - 12 dage har jeg puttet ham og er gået". Det lyder for mig som et meget stort spring fra det ene til det andet ...
Mit umiddelbare forslag ville være at du satte ham i barnevognen og gik med ham, som du plejer, men hvor han sad op. Han skal kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, blive fyldt med stimuli osv. og først når han tydeligt viser træthed, så skal du lægge ham ned. Du skal her lægge mærke til klokken, fordi det giver dig en idé om, hvornår du kan regne med at putte ham, hvornår han er parat til at sove. Her vil du så kunne putte ham, som du gør nu - netop fordi han er træt nok, tidspunktet er det rette og det er her okay at han lige protesterer lidt kortvarigt, men derefter falder i søvn af sig selv ... :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske