Svar: D-vitamin når man bor i USA
9. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er svært for mig at svare på, hvor meget D-vitamin barnet får via sollys, det er jo begrænset, hvor meget hun kan tåle at være i solen. Der er dog ingen tvivl om at din datter får betydeligt mere i Californien end hun ville få i Danmark, spørgsmålet er om det er tilstrækkeligt for hende ...
Udover at få D-vitamin via sollys, så får hun også D-vitamin via fisk og det vil være en rigtig god idé at du giver hende fisk flere gange ugentligt. Fisk er også rig på f.eks. jod, selen og Omega-3 fedtsyrer. Derudover findes der også d-vitamin i kød, æg og fede mælkeprodukter.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at alle spædbørn fra 2-ugers-alderen får et dagligt D-vitamin tilskud på 10 mikrogram. Det gives som dråber der dryppes i barnets mund, evt. på en ske med en lille smule modermælk.
Sundhedsstyrelsen skriver: "D-vitamin (calciferol) er nødvendigt for calciummetabolismen og knoglevæksten. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium i tarmen. D-vitaminmangel kan
medføre nedsat knoglemineralisering og sent i forløbet rakitis. Den vigtigste kilde til D-vitamin er sollys, men spædbørn bør ikke opholde sig i direkte sol, hvorfor det er nødvendigt med et tilskud for at forebygge D-vitaminmangel".
De skriver endvidere: "I de lande, hvor man bærer en tildækkende beklædning og helst opholder sig i skyggen på grund af sociokulturelle og/eller religiøse regler – som fx de arabiske lande, Tyrkiet og Pakistan – er vitamin D-mangel almindeligt forekommende. Men problemet forværres, når mennesker med denne kulturtradition flytter til nordlige himmelstrøg 7, hvor der er mindre sollys."
Ovenstående citater er fra "Anbefalinger om spædbarnets ernæring, sst. 2005".
Det kan godt være at din datter får D-vitamin nok på de breddegrader, hvor I bor - det tør jeg ikke sige. Men man kan faktisk ikke overdosere d-vitamin, så hvis du er i tvivl og vil være helt sikker, så kan du give hende d-dråber. hvis du ikke kan få det, hvor du bor, så kan du få det sendt fra DK ...
Jeg tænker også at du må prøve at tale med din pediatrician / børnelæge omkring vitamin og jernanbefalinger i USA - der er så vidt jeg ved lignende anbefalinger.
Når jeg ser hvad The American Academy of Pediatrics anbefaler omkring både D-vitamin og jern, så ligner deres anbefalinger meget de danske .. Jeg kan derfor ikke helt forstå, hvorfor det på apoteket er så stor en overraskelse for dem, at du bedre om jern og d-vitamin til børn ...
Jeg skal sende dig et link separat, hvor du kan læse hvad netop The American Academy of Pediatrics skriver :)
Håber du kan bruge ovenstående, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske