Svar: Go´nat sutteflaske
9. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Hej Heidi
Jeg synes det er helt relevant at man i 12-14 måneders alderen begynder at stoppe med flasken inden sengetid.
Det er som du skriver rigtig hyggeligt og dejligt, den lune mælk får barnet til at falde til ro og man sover bedre med lun mælk i maven, men det er ikke godt for barnets tænder og man holder samtidig barnet i en babyrolle, som ikke er nødvendig. Flasken bør fjernes senest ved 18 måneder - men altså meget gerne før!
At fjerne flasken betyder jo ikke at det ikke stadig kan være hyggeligt og nu hvor I har skiftet mælketypen ud, så synes jeg ikke længere der er grund til flasken. Flasken hører sammen med modermælkserstatning og ikke andet. Sødmælk, vand osv. kan gives af en kop og det er på den måde jeres dreng skal have sin aftenmælk fremover ...
Jeg vil derfor foreslå jer at I skærer mængden af mælk i flasken ned dag for dag, så han tilsidst ikke får mere end hvad passer til at drikke af en kop og så tilbydes han kop og en godnathistorie i stedet. Han får således stadig kontakten og nærheden, og lidt af den lune mælk i en periode og tilsidst forsvinder mælken så helt inden sengetid, men godnathistorien bliver hængende :)
At stoppe med flaskegivning har sit naturlige stop, når flaskesutten er blevet for mør og skal skiftes ud. Jeg synes derfor det kan være en god idé at tage barnet med i denne proces. I kan begynde at lære jeres dreng lidt om skraldespanden og at smide ud, brug generelt gestikuleren med at slå ud med hænderne og sige slut, om ting som er færdige. Det kan være mælkekartonen den er tom, der er ikke mere, slut og slå ud med hænderne. Det samme med historien, bogen klappes sammen, der er ikke mere, det er slut.
Det at lære ham begrebet slut, som en del af hverdagen overføres til flasken. Flasken er slut, sutten smides ud, der er ikke mere - ud med hænderne, gestikulere slut!
I stedet tilbydes så en kop lun mælk og så en historie og de fleste børn vil acceptere dette. Det er for de fleste børn langt at foretrække at få en historie fremfor at få sutteflasken. Og at sidde ved sengekanten med en historie og måske en godnatsang det er også hyggeligt for både mor og barn:o)
Så væk med godnatflasken inden for den næste måned eller to, det vil være rigtig godt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske