Svar: Mangler modermælk!
29. maj 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Wiera
Hvor meget spædbørn sover er svært at sige præsist, da børn jo er meget forskellige og nogle sover mere end andre.
Man ser dog det fænomen at nogle børn bliver mere vågne, fordi de er sultne. Det er en stor dreng du har og han har behov for meget mad, så selvom jeg godt kan forstå at du er ked af at din mælkeproduktion er gået ned, så er det helt rigtigt det du har gjort,- givet ham noget mere mad på flaske.
Når man giver flaske, så er der altid en risiko for at mælkeproduktionen daler, simpelthen fordi eftersøgningen ved brystet jo så er mindre. Stadig har det i jeres situation været nødvendigt og du skal ikke føle dig som en dårlig mor, tværtimod, en god mor reagerer som du har gjort.
Det er en rigtig god idé at amme din søn hyppigere, og at amme om natten er også med til at stimulere til ekstra mælk, da du har mere af det mælkestimulerende hormon om natten. Det er dog også begrænset, hvor hyppigt du kan lægge din søn til, da brystet jo også skal have 'lidt ro' ind imellem. Efter en time er der dannet 40 pct af mælken igen, efter 2 timer 70 pct, efter 3 timer ca 90 pct og efter 4 timer 100 pct.
Det kan evt. hjælpe dig at stimulere og malke ud med en malkemaskine, hvis du har mod på det, da det jo er meget tidskrævende og skal passes ind efter din søns rytme.
Det er også meget vigtigt at du husker at spise i løbet af dagen, så 'der er noget at lave mælk af'. Det nytter ikke at du går hele formiddagen uden mad og drikke og først kommer i tanke om, når klokken er halv et at du slet ikke har fået noget at spise.
Derudover skal du huske at få lidt hvile i løbet af dagen. At du er lidt stresset i øjeblikket kan jeg godt forstå, men stress nedsætter mælkemængden og det er meget vigtigt at du prøver at slappe af.
Håber det vil lykkes for dig. Rigtig meget held og lykke. Og hvis det ikke lykkes at øge mæklemængden, så lad være at fortvivle. Det vigtigste er jo at din dreng trives:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske