Brev:
Nattesøvn og behov for mælk ...
10. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Nattesøvn og behov for mælk ...
Kære Helen,
Tak for en inspirerende hjemmeside. Jeg har allerede fulgt mange af de råd, du har skrevet til andre forældre. Nu er det min tur til at bede om lidt hjælp til Ninas døgnrytme. Hun er ca. 6,5 md. gammel, og den sidste tid har hendes rytme set nogenlunde sådan ud:
01:30 - Ammes
03:30 - Ammes
05:30 - Ammes og sover videre hos mig.
07:30 - Vågner, pusles m.m.
08:00 - Havregrød (spiser højst 50 ml), vand af kop.
09:30 - Ammes eller lille flaske (75-100 ml)
10:00 - Formiddagslur
10:45 - Vågner, en lille smule (3 tsk.) frugtmos m. jerntilskud
12:30 - Ammes eller lille flaske
12:45 - Middagslur
13:30 - Vågner, grød (flerkorn eller øllebrød, spiser ca. 75 ml), ristede rugbrødssklodser og/eller agurk i hånden, evt. svedskemos, vand af kop.
15:00 - Ammes
15:15 - Eftermiddagslur
15:45 - Vågner (Ammes nogle gange)
18:00 - Aftensmad: Grønsagsmos m. kylling el.lign. (spiser ca. 100 ml), rugbrødsklodser, vand af kop.
18:30 - Bad
19:00 -> 20:00 - Nedtrapning af aktivitetsniveau, amning, evt. flaske, afslapning. Puttes ml. 19:30 og 20:00, når hun er træt og afslappet.
22:00 - Ammes i søvne.
Alle tidspunkter er +/- 10-20 min.
Det er først de sidste to måneder, det har været sådan, før har hun sovet bedre om natten.
Jeg har prøvet at følge den rytme hun selv har givet udtryk for at have behov for, deraf bl.a. den sene frokost. De sidste par dage har jeg kunnet mærke på hende, at hun godt kunne være lidt længere oppe ad gangen og måske kun tage to lure, som så varer lidt længere (måske en time hver, hun har aldrig været særlig god til at sove om dagen). Det er som om, hun ikke rigtig når at blive træt efter to vågne timer længere. Det nye mønster har så gjort at hun falder nemmere i søvn om aftenen og at hun kan få frokost lidt tidligere, så det er en positiv udvikling. Det er dog så nyt, at der ikke ligger noget fast endnu.
Som du kan se, prøver jeg alt hvad jeg kan på at få lidt mælk i hende om dagen, så hele behovet ikke skal dækkes aften og nat, men hun er sjældent interesseret i at blive ammet om dagen. Det går lidt bedre hvis jeg tilbyder hende flaske (hvilket er årsagen til, at hun overhovedet får mme), men det er aldrig de helt store mængder.
Har du et forslag til, hvordan jeg kan organisere det, så vi får lidt mere nattesøvn? Jeg kan jo ikke tvinge hende til at tage imod mælk om dagen, jeg ammer hende i forvejen i soveværelset, liggende så hun ikke bliver distraheret, men hvis hun ikke vil, vil hun ikke - Hun kan ikke lokkes med f.eks. et par dråber mælk i mundvigen eller sut).
Når hun vågner om natten falder hun først til ro, når hun bliver ammet. Hun græder ikke (det gør hun meget sjældent: Kun hvis hun bliver bange eller har ondt), så der er ikke tale om at hun kan trøstes og falder til ro. Hun ligger simpelthen lysvågen og “danser” rundt i sengen, brokker sig eventuelt lidt indtil jeg ammer hende.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at springe 01:30-amningen over, men hvis hun vågner er det meget svært at få hende til at sove igen uden. Det er heller ikke aktuelt at lade min mand overtage en af opvågningerne, da vi begge er sådan indrettet, at vi ikke kan undgå at vågne, når vi hører hende. Derfor kommer det nærmest ud på et, hvem der har “vagt”, og jeg kan ligeså godt amme hende, så vi ikke behøver at varme flasker.
Vi sørger selvfølgelig for at holde aktivitetsniveauet nede om natten, så hun ikke lige pludselig synes, at det er spændende, at hele familien er vågen...
Hun har nogle gange kunnet sove næsten til kl. 03, hvis jeg er gået senere i seng og f.eks. har givet hende den sene amning kl. 23 i stedet for kl. 22, men sådan som nætterne er i øjeblikket, kan jeg ikke holde mig vågen til det hver aften! (Det giver jo ingen mening, hvis jeg bliver endnu mere træt og kun opnår en halv times ekstra sammenhængende søvn...)
Jeg har prøvet mme2 i stedet for 1 om aftenen (Vi bruger Hipp), uden mærkbare resultater. Jeg tør ikke prøve vælling, da jeg er bange for, at hun bliver så mæt, at hun ikke får den mælk og dermed de næringsstoffer hun skal have. Hun er ikke specielt stor (ca.7,5 kg/70 cm, 3,5kg/50cm ved fødslen). Jeg er derfor ofte bange for, hun ikke får nok, men hun vokser støt og roligt ifølge sundhedsplejersken, og hverken hendes far eller jeg er særligt store mennesker, så det er nok ikke så mærkeligt...
Hun er god til at regulere sit indtag af skemad, og det er tydeligt at mærke, hvornår hun er sulten og hvornår hun ikke er det.
Jeg ville meget gerne vide, hvor meget (eller lidt) mælk hun kan nøjes med i den alder hun har nu, da jeg måske kan bruge lidt mindre energi på at prøve at få hende til at tage imod det, hvis jeg ved, hun får nok.
Samtidig er jeg lidt i vildrede om, hvor meget man kan forvente, at hun sover (Hvis hun er faldet tidligt til ro, kan hun nogle gange være helt frisk kl. 05 om morgenen, uden at sove længere lure om dagen af den grund).
Endelig vil jeg spørge, om det er forsvarligt at prøve vælling, hvis det kan mætte hende lidt længere (4 sammenhængende timers søvn mellem sen aften og tidlig morgen er mit foreløbige mål!)
Da hun var to måneder, sov hun som regel 9 timer i træk hver nat. Jeg havde aldrig troet, at jeg ville ende med at skrive så langt et brev om hendes sovevaner!
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Anna