Svar: Nattesøvn og behov for mælk ...
10. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Anna
Velkommen til og tak for dine pæne ord :)
Jeg kan godt se at din datter ammes en del og kan sagtens forstå at du gerne vil have skruet lidt ned for dette. Det er også helt realistisk med den alder din datter har, at du nu forsøger at undvære amningen kl. 01.30 og måske også kl. 03 og satser på at hun kan sove mere sammenhængende om natten.
En mulighed er som du selv er inde på, at du ammer hende sen aften lidt senere end du gør nu - ofte vil en amning mellem kl. 23-24 kunne gøre at hun bliver mættet det ekstra og kan sove et lidt længere stræk derefter. Alternativet er en flaske, som far evt. kan give, hvis du har brug for at gå tidligt i seng en aften. Mælken kl. 23-24 vil hun kunne spise mere eller mindre i søvne.
At sove igennem i denne alder er at sove mellem 5-7 timer uden at få mælk. Det vil sige at sove fra f.eks. kl 20 til 01.30 og sove igen til næste morgen tidlig - eller at sove fra kl. 20 til 23.30 og så igen til kl. 05.30 næste morgen - lyder det ikke meget godt ? :)
Det vil normalt være sådan at børn i 6 måneders alderen begynder at kunne være vågne i længere tid og ofte begynder de kunne nøjes med to lure i løbet af dagen. Formiddagsluren er ofte den korteste lur, nogle gange sover barnet ikke mere end mellem 45-60 minutter om formiddagen, tilgengæld sover hun så måske 1½-2 timer til middag, hvorefter hun så er vågen indtil sengetid om aftenen.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine tider kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur ligesom nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover her sin længste lur, gerne på 1½-2 timer - godt fyldt op med grøntsagsmos og mælk.
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernappen springes over - har hun en dag sovet meget kort middagslur vil hun naturligt stadig have behov for at powernappe her - men stille og roligt vil den springes over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og begynder herefter at kunne sove 5-7 timer uden at få mælk ...
Når hun vågner i løbet af natten, så må du forsøge at få hende videre i søvnen uden at amme hende. Hun skal hjælpes med at skifte stilling, kærtegnes, have en klud der dufter af dig, puttes med dynen igen osv. Hvis hun kun vil ammes og intet andet dur, så må du naturligvis amme hende, men gør amningen kortvarig. Giv hende brystet som trøst og når hun er faldet til ro, så forsøger du igen og igen at lirke brystet ud af munden på hende og få hende videre i søvnen ude at hun fyldes med mælk.
Det er vigtigt at dagen starter med grød og mos lige fra morgenstunden og at tidspunkterne for mad ikke kommer til at ligge for sent. Det giver bedre ro på denne måde. Og så er det som du skriver vigtigt at få mælk i hende hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge det om aftenen - planen viser hvordan og ligner jo meget det du allerede praktiserer - bortset fra det med søvnen :)
Din datter må gerne være urolig om natten, at hun ligger og 'danser' er ikke ensbetydende med at hun har behov for mælk. Det handler ofte mere om at hun lige nu har en motorisk uro i kroppen og svært ved at finde fysisk ro så beroligende hænder, mærke at I er der osv. kan være nok - bryst behøver hun sandsynligvis ikke - som du skriver, så græder hun ikke.
Der sker ikke spor ved at du forsøger med vælling til natten eller sen aften, det kan godt have en god effekt og det vil ikke mætte hende så meget, at hun kommer til at mangle væske. Hun må godt drikke 180-200ml uden at det er et problem overhovedet, så hvis hun kan lide det og du fornemmer det vil virke, så prøv og giv det et par dage. For nogle er det super skønt, for andre har det ingen effekt - men skader hende gør det ikke :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for en del mælk i løbet af dagen, det handler også om at de skal have deres væskebehov dækket og du skal nok regne med at hun drikker 800-900ml mælk i alt ... Nogle drikker lidt mindre, andre lidt mere men deromkring. Det svarer normalt meget fint til at man ammer eller giver flaske 6 gange i døgnet.
I 7 måneders alderen trappes yderligere ned, så barnet tilbydes 5 og derefter 4 amninger eller flasker og i 8-9 måneders alderen skrues ned til 3. De første amninger der forsvinder er amningerne midt nat, derefter amningerne om dagen. De amninger som bibeholdes længst tid er altså amning (eller flaske) tidlig morgen, aften og sen aften.
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt ro, viser hvad du kan forvente osv. og at du således er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske