Svar: Græder i alle vågne timer
10. oktober 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Sandra
Tillykke med din lille pige og velkommen til :)
Din datter er født lidt før tid og lyder til at være en lille lidt følsom pige, det betyder at hun har brug for at blive skærmet, brug for hjælp til at overgive sig til søvnen og det lyder som om at hun har ekstra svært ved at finde ro om aftenen. Det er helt naturligt, da hun jo dagen igennem får rigtig mange stimuli, som hun stadig har svært ved helt at kapere og når det hele bliver lidt for meget, så græder hun ...
Du skal prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver I hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når hun sover så skifter hendes søvn mellem to faser, hun sover dybt og afslappet og hun drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår jeres datter virker parat til kontakt - her skal I pludre med hende, lade hende studere jeres ansigter, jeres bevægelser, lytte til jeres lyde og forsøge at efterligne jer og se efter hvornår hun har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet.
Det er ikke altid at gråden betyder hun skal sove, nogle gange kan det at hun græder måske være udtryk for at hun keder sig lidt, gerne vil pludres med, holdes om og måske vugges lidt.
Gråden kan også være et udtryk for at hun måske er mere sulten og da du giver flaske, så har du jo helt styr på hvor meget hun får. Det kan dog være en idé at du i en periode, forsøger at give hende lidt mælk, når hun vågner af en lur, fordi hun der må være naturligt tørstig. Herefter pludrer du så med hende, hun skal prøve at bøvse, hun skal skiftes osv. og inden hun så skal sove igen, så prøver du at give hende lidt ekstra på flasken.
Når hun har brug for stillingskift, så græder hun. Når hun har brug for at blive taget op, så græder hun. Når hun keder sig, så græder hun. Når hun skal skiftes, er sulten eller andet - så græder hun. Det er via gråden hun fortæller jer, at nu er situationen ikke helt god, nu har hun brug for jeres hjælp til at få løst sit problem og det er her rigtig vigtigt at I tager det stille og roligt. Hun spejler sig i jer, så jo mere rolige og afslappede I virker, jo mere rolig vil hun naturligt også blive.
Det vil være rigtig godt, hvis du når hun skal sove i løbet af dagen, sætter hende ind i et tilstødende lokale, eller putter hende i barnevognen, så der er lidt ro omkring hende. Du skal være opmærksom på at hun endnu ikke er i stand til at lukke lyde og støj ude og derfor hører alt. Vi andre kan, hvis vi hører f.eks. radio synge med på en sang, men så kommer der lidt snak som vi ikke hører og så kommer der noget igen vi hører. Den evne til at lukke til og fra har jeres lille pige endnu ikke og for at give hende ro og hjælpe hende med at sove godt, så vil det være fint at du en gang imellem stiller hende 'lidt afsides'.
Nogle børn har glæde af det der hedder hvid støj. Hvid støj er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid støj er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid støj ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj.
Man kan købe CD´er med hvid lyd, man kan købe bøger om at svøbe børn, det at svøbe hende, lade hende føle sig omsluttet osv. kan være rigtig godt hos jer.
Prøv evt. at se i min bogguide under Bøger om søvn. "Sov godt - En Guide til forældre med små børn" indeholder blandt andet disse elementer.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske