Brev:
Kan ikke falde i søvn - 20 mdr.
10. oktober 2009
Alder:
20 mdr.
Kan ikke falde i søvn - 20 mdr.
Kære Helen
Det er efterhånden meget længe siden vi har skrevet til dig, hvilket skyldes at vores dejlige dreng bare er blevet nemmere og nemmere.
Vi har haft en lang periode hvor det har været en drøm at ligge Tinus i seng. Vi tog ham i hånden, gik ind på værelset og lagde ham i sengen sagde godt nat, slukkede lyset og gik ud. Uden nogen problemer. Indimellem har han ligget og pludret i op til 30 min og vi har enkelte gange været inde hos ham, men oftest er han selv faldet i søvn.
Men ak, nu er alting vendt på hovedet. Hvor han nærmest selv har bedt om at komme i seng tidligere er han nu dybt ulykkelig så snart vi begynder at putte ham. Det er kommet i løbet af de sidste 14 dage og han bliver meget ulykkelig så snart vi går fra ham.
Det virker på os som en blanding mellem at han ikke ville give slip på dagen og at han er utryg. Så længe vi er på værelset er han rolig, men falder ikke i søvn. Har prøvet at blive der i 10-20 min, men så snart vi går liver han op og bliver ked af det. En enkelt aften fandt han ud af at kravle over kanten på tremmesengen og kom trissende glad og stolt ind i stuen, men dette har ikke gentaget sig siden.
Vi har forsøgt at være mere opmærksomme på at drosle ned den sidste time og begynde putteritualet tidligere og desuden rykke det mere ind på værelset. Og så har vi fundet hans gamle cd med vuggeviser frem som han er meget glad for, det beroliger ham i hvert fald i nogen grad.
Som det er lige nu tager det typisk 1½ time fra vi starter til han overgiver sig, men det bekymrer mig at han pludselig er så tryghedssøgende. Er det bare en fase og hvis ja hvordan hjælper vi ham så bedst igennem? Og skal vi fastholde vores normale putteritual eller kræver hans udvikling at vi laver nogle ændringer?
Det skal lige nævnes at jeg er højgravid med termin 16. november. Derudover har vi haft en turbulent sommer med familiemæssige problemer som heldigvis er ovre, så der nu er masser af ro og stabilitet, men kan det være en form for efterreaktion?
Derudover er der sket meget de sidste par uger med fødselsdagsbesøg af hele familien, pasning hos mormor og morfar med overnatning gæstedagpleje og hans far har været væk 5 dage på kursus. Men altsammen ting han ikke plejer at blive påvirket af....
Det er meget vigtigt for os at komme godt fra start med den lille ny hvorfor vi er meget indstillet på at hjælpe Tinus bedst muligt ind i hans vante gode rytme inden da, velvidende at der formentlig kommer lidt tilbagefald.
Han har indtil for nylig sovet fra ca 19.30/20 til 6.30/7.30 og typisk1½-2 timers middagslur. Nu hedder det nærmere 20.30/21.30 til 7.30/8 og 2 timers middagslur.
Håber du kan finde hoved og hale i spørgsmålene og at du som sædvanlig kan komme med et par gode råd ;0)
De bedste hilsner
Tinusmor
PS. Vi er ikke tilhængere af at lade ham græde sig selv i søvn da vores erfaring er at han er meget sårbar overfor dårlige oplevelser som bliver hængende i laaang tid. Men vi har tidligere haft gode erfaringer med at gå ind til ham, lægge ham ned uden at sige noget og ud igen et utal af gange, det virker bare ikke til at være det rigtige denne gang da vi ikke engang når ud af værelset inden han græder....